IInformacje o dziele:
sygn. wzdłuż górnej krawędzi po prawej: Jan Styka 81
sygn. p.d.: Jan Styka.
Na odwrocie na płótnie l.g. litera (niebieską kredką): Z.; p.d. (częściowo ukryta pod krosnem) pieczęć producenta przyborów malarskich: Malerleinwand & | Farben – Fabrik | A. Ebeseder | Wien | L, Opernring 9; ponadto na górnej listwie krosna nalepka z opisem portretowanego (długopis): Comte Potocki | Parrain de Sophie | Styk[a]; obok napis wyciśnięty w krośnie długopisem: Cont parrain fille de J. Styka | Sophie Styka
Proweniencja:
Inicjał Z. znajdujący się na odwrocie płótna odnosi się do imienia córki Jana Styki – Zofii, która była właścicielką obrazu.
Zofia, urodzona we Lwowie, była jedną z dwóch córek Jana Styki i jego drugiej żony Lucyny Olgiati. Później obraz znalazł się w rękach jej spadkobierców, u których pozostawał do dziś.
Portret przedstawia hrabiego Potockiego, ojca chrzestnego Zofii Styki, w tradycyjnym polskim stroju. Postać hrabiego została ujęta do pasa, a stonowana kolorystyka sprawia, że całą uwagę widza przykuwa twarz i przenikliwe oczy sportretowanego.
Jan Styka:
Jan Styka (Lwów 1858 - Rzym 1925) - popularny malarz scen historycznych i batalistycznych, autor obrazów alegorycznych i religijnych, portrecista, ojciec malarzy Tadeusza i Adama Styków. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, następnie w Rzymie, a w latach 1882-1885 u Jana Matejki w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Po studiach spędził kilka lat w Paryżu, później mieszkał we Lwowie. W roku 1895 podróżował do Palestyny. Po 1900 stale mieszkał w Paryżu, skąd wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych, Włoch i Grecji. Uczestnik wielu wystaw, m.in. paryskich Salonów czy Wystawy Światowej w St. Louis (1904), cieszył się znaczną popularnością, a nawet sławą. Był członkiem Akademii Św. Łukasza w Rzymie. Był również pomysłodawcą i współtwórcą sławnych panoram - eksponowanej dziś stale we Wrocławiu Panoramy bitwy pod Racławicami (lata 1892-1894; wraz W. Kossakiem i innymi), Golgoty (1896; obecnie w Los Angeles), Panoramy Siedmiogrodzkiej (1897; pocięta na części, zachowały się tylko fragmenty), i Męczeństwa Chrześcijan w cyrku Nerona (1899; płótno zaginione podczas pierwszej wojny światowej). Zajmował się ilustratorstwem, m.in. przygotował ilustracje do luksusowego wydania Quo vadis? Sienkiewicza.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-03-21 | 31 | 20 000 zł | 72 000 zł | N/A PLN USD EUR |