Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 21 marca 2021

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
SERBSKIE KOBIETY, 1915
Nr:
28716
Technika:
tusz, akwarela, gwasz, kredka, szary karton
Wymiary:
33.5 cm x 25.5 cm
Cena wywoławcza:
3 000 zł
Cena uzyskana:
3 000 zł

Informacje o dziele:

sygn. l.d: Ce de Jankowski | 15

 

Na odwrocie wzdłuż górnej krawędzi (ołówkiem): Dessin de M. Ch. B. de Jank[owski]; centralnie okrągła pieczęć biura prasowego przy Ministerstwie Wojny; obok (ołówkiem): Femmes | serbes; poniżej numer 21 odnoszący się zapewne do szerokości reprodukcji w piśmie.

 

Czesław Jankowski współpracował z pismami, do których sporządzał ilustracje reporterskie. Relacjonował, m.in. konflikt rosyjsko-turecki na Kaukazie (por. Epizod z walk..., aukcja Agra-Art 20 III 2011, poz. kat. 74).

 

W czasie I wojny światowej Królestwo Serbii poniosło ogromne straty. Liczba ofiar – cywilnych i wojskowych – wyniosła ponad milion, czyli ponad jedną czwartą populacji całego kraju i około 60% mężczyzn.

Prezentowany obraz to zapis wydarzeń na froncie, kiedy to – wobec ogromnych strat wśród żołnierzy – do walki ruszyły kobiety. Do historii przeszła zadziwiająca odwaga i męstwo Serbskich kobiet, m.in.: Milunki Savić, Sofiji Jovanović, Antoniji Javornik czy Slavki Tomić.

 

Czesław Borys Jankowski:

Czesław Borys Jankowski (Warszawa 1862 – Sceaux 1941) – rysownik, ilustrator, malarz; szkołę realną ukończył w Warszawie, po czym – w latach 1880-1881 kształcił się w warszawskiej Szkole Rysunkowej u Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego. Był także uczniem Michała Elwiro Andriollego i pod jego wpływem zajął się przede wszystkim rysunkiem i ilustracją. Od 1880 zamieszczał rysunki w piśmie „Ogrodnik polski”, a później także w innych czasopismach ilustrowanych („Kłosy”, „Tygodnik Ilustrowany”, „Biesiada Literacka” i inne). W 1886 przeniósł się do Krakowa, gdzie współpracował z pismem „Świat”, a w 1887 zdobył I nagrodę w konkursie TPSP. W 1888 wyjechał do Francji; mieszkał pod Paryżem i uczył się jeszcze u L. Bonnata, R. Collina i F. Cormona. Ceniony jako rysownik-ilustrator był współpracownikiem francuskiego pisma „Illustration”. Zamówienia otrzymywał także z Anglii i Ameryki. Współpracował z paryskim domem towarowym Au Bon Marché; był projektantem mody damskiej, tkanin i tapet. Od 1897 należał do Polskiego Koła Literacko-Artystycznego, od 1928 do Cercle des Artistes Polonais w Paryżu. W 1930 otrzymał francuską Legię Honorową. Malował akwarelą, olejno i pastelem, posługiwał się kredką, tuszem, sepią i gwaszem. Tworzył kompozycje symboliczne, religijne i pejzaże. Ale przede wszystkim był rysownikiem-ilustratorem, cenionym za mistrzostwo warsztatowe, wierność i staranność wykonania. Wśród licznych książkowych ilustracji wykonanych przez artystę, w Polsce najlepiej znane były kartony rysunkowe do Dziadów Mickiewicza (1896), Ogniem i mieczem oraz Potopu Sienkiewicza. Tworzył całe cykle rysunkowe lub olejne, m.in. Z życia artysty (1890), Emigracja (1893) czy Sen Matki (1893). Był autorem szeregu akwarel i rysunków związanych z I wojną światową, np. Żniwo pod Verdun, Alegoria zwycięstwa. Wystawiał w Salonie Krywulta i TZSP w Warszawie, w TPSP w Krakowie, we Lwowie i Poznaniu oraz w Berlinie, Kijowie Paryżu, Marsylii czy Bordeaux. Prace artysty znajdują się, m.in. w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie i Krakowie.

 

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-03-21 37 3 000 zł 3 000 zł N/A PLN USD EUR