Agra Art | Aukcje

Aukcja Internetowa Sztuki Współczesnej - 23 marca 2021

[ status: dostępny w Galerii ]
Tytuł:
SKWEREK PRZED DOMEM PARTII, 1969
Nr:
28740
Technika:
flamaster, kredka, papier
Wymiary:
33.5 cm x 51 cm
Cena w galerii:
19 200 zł

IInformacje o dziele:

sygn. oł. śr. d.: SKWEREK PRZED DOMEM PARTII, p.d.: E. Dwurnik V 69.

stemple: l.d. - ED | 1943, p.g. – E. D., p.d. przy sygnaturze stempel okrągły z napisem w otoku: RYSUNEK | E. DWURNIK, w śr. oł.: 2714 | 1969., nad sygn. stempel prostokątny z napisem białym na szarym tle: WARSZAWA

na odwr. rys. oł. (sceny wiejskie), wielokrotnie przekreślony, l.d. stempel zezwolenia na wywóz za granicę, niżej stempel-rubryka z danymi wpisanymi tuszem (dot. awersu): EDWARD DWURNIK 69. | CYKL W-wa 18. [w kółku] | TYTUŁ Rond Nowy Świat. | WYMIARY | TECHNIKA flomater [!]

 

Obraz jest oprawiony.

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-03-23 11 4 000 zł 10 200 zł N/A PLN USD EUR
2023-03-21 13 17 000 zł - N/A PLN USD EUR