IInformacje o dziele:
brąz odlewany, patynowany, dł. 32,9 cm, szer. 5,7 cm, gł. 1,3 cm
sygn. na ostrzu: E. Wittig
stan zachowania: ślady napraw przy nasadzie ostrza
Literatura:
- Szczęsny Rutkowski, Edward Wittig, Warszawa 1925, s. 16.
- Władysław Kozicki, Edward Wittig. Rozwój i twórczość, Warszawa 1932, s. 17.
Zaprojektowany w roku 1898 nóż do rozcinania papieru „w formie nimfy siedzącej na dużem stylizowanem pawiem piórze”, wymieniany jest w monografiach artysty jako jedna z jego najwcześniejszych prac. Dwa inne egzemplarze według tego modelu znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie (dar z roku 1911) oraz Muzeum Mazowieckiego w Płocku (z datą 1903).
Władysław Kozicki pisze, że Wittig przed wstąpieniem do wiedeńskiej Akademii musiał podjąć pracę zarobkową: „nauczył się rytowania metali i zdobił w ten sposób rozmaite drobne przedmioty użytkowe”. Dzięki nabytej praktyce rzemieślniczej artysta posiadł cenne w profesji rzeźbiarza umiejętności: „Jak wiadomo – pisze Kozicki – są w naszych czasach rzeźbiarze o talencie nawet bardzo wielkim, którzy uważają pracę swą za skończoną, gdy ulepią model w glinie. Resztę powierzają w zupełności rękom robotników, odlewaczy i kamieniarzy. Tych artystów nazywał Wittig zawsze z pewnem słusznem lekceważeniem...
Edward Wittig:
Edward Wittig (Warszawa 1879 – Warszawa 1941) - rzeźbiarz polski; studiował w latach 1897-1900 w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu u J. Tautenheima i od 1900 do 1904 w Ecole des Beaux-Ars w pracowni M. Jouvray w Paryżu. Był profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1914-1920, był członkiem ugrupowań „Sztuka”, „Blok” i „Rytm”. Autor rzeźby Ewa w parku Ujazdowskim, pomników, m.in. Lotnika, Peowiaka, Słowackiego.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-04-21 | 32 | 4 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |