IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: JOSEPH CHELMONSKI | Paris | 1882
Na odwr. na górnej listwie krosna nalepka (druk, m-pis): S.L. No. 3878.4 | The Metropolitan Museum of Art | LOAN EXHIBITION | Polish Paintings; na poprzeczce krosna fragment nalepki (druk): [...] Has[...]; na dolnej listwie krosna nalepka z numerem (druk): CHE-01
Młody Chełmoński, będący już po studiach na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, ale w kraju niedoceniany, pod koniec 1875 roku wyjechał do Francji. Początkowo nic nie zapowiadało poprawy sytuacji artysty, jednak jego ogromny talent rozbłysnął już wiosną roku kolejnego. Chełmoński zachwycił swoimi płótnami publiczność paryskiego Salonu. Jedno z jego dzieł zostało natychmiast sprzedane kolekcjonerowi z Ameryki, a francuski marchand Adolphe Goupil stał się przedstawicielem młodego Polaka. Chełmoński pojawił się w nad Sekwaną w momencie, w którym światem sztuki wstrząsnął nowy nurt – impresjonizm. Liczni artyści ruszyli w plener przelewając na płótna swoje doznania. Chełmoński jednak nigdy nie uległ nowej modzie i pozostał wierny swojskim tematom i polskim pejzażom, tak egzotycznym dla zachodniej publiczności. Zapewne to było jednym z powodów, dla których jego twórczość cieszyła się tak ogromnym zainteresowaniem wśród kolekcjonerów za Oceanem, w Anglii i we Francji.
W tym okresie Chełmoński malował dynamiczne przedstawienia...
Józef Chełmoński:
Józef Chełmoński (Boczki k. Łowicza 1849 - Kuklówka k. Grodziska Mazowieckiego 1914) był jednym z najbardziej znanych przedstawicieli polskiego malarstwa realistycznego, twórcą rozległych pejzaży z Ukrainy i Podola, rozpędzonych zaprzęgów końskich - znanych Trojek i Czwórek - oraz wiejskich scen rodzajowych i nastrojowych pejzaży mazowieckich. Artysta - w latach 1867-1871 - kształcił się u Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W latach 1871-1874 przebywał w Monachium, gdzie krótko uczył się w Akademii u Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera, i gdzie znaczny wpływ na jego twórczość wywarło zetknięcie się z polskimi „monachijczykami”, głównie Józefem Brandtem i Maksymilianem Gierymskim. Kolejne dwanaście lat spędził w Paryżu. Pobyt tam przyniósł mu sławę i uznanie – wystawiał na oficjalnych Salonach paryskich, a wiele jego prac znalazło nabywców wśród europejskich i amerykańskich kolekcjonerów. Do kraju wrócił w roku 1887, przez dwa lata mieszkał w Warszawie, a następnie osiadł na stałe w majątku Kuklówka na Mazowszu. Malowane wówczas obrazy to przede wszystkim nastrojowe pejzaże często z motywami ptaków czy zwierząt, w których artysta dawał wyraz swego emocjonalnego i pełnego zachwytu stosunku do natury. Obok twórczości malarskiej Chełmoński zajmował się także grafiką i ilustratorstwem – w latach 1884-1892 współpracował, np. z paryskim „Le Monde Illustré”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-06-13 | 10 | 1 000 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |