Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 13 czerwca 2021

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KLARNECISTA – SCENA Z ULICY  PETERSBURGA, 1868
Nr:
29061
Technika:
olej, płótno dublowane
Wymiary:
54 cm x 42.2 cm
Cena wywoławcza:
36 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: JTB | 1868 [monogram wiązany] 


Na odwrocie centralnie słabo czytelna pieczęć wywozowa ze Związku Radzieckiego. 


Na krosnach nalepka (cyrylicą): PGT [Państwowa Galeria Tretiakowska] Ekspertyza, z nr. 3957 i skrótem nazwiska artysty: Tomaszew. oraz nieczytelnym napisem St. in[...]. Na ramie częściowo zdarta nalepka producenta ram  z Antwerpii Maison J. Lauriks. 
 

Oferowane dzieło powstało zapewne w Paryżu, gdzie artysta mieszkał i pracował w latach 1861-1877, co roku prezentując swoje prace na Salonie. Przedstawia natomiast scenę z Petersburga, o czym wnioskujemy przyglądając się bliżej architekturze oraz kostiumom przedstawionych postaci. Mężczyzna na drugim planie ubrany jest w szpiczaste nakrycie głowy przypominające baszłyk.Na fragmencie afiszu po lewej stronie widoczny jest koniec wyrazu – prawdopodobnie GALERIEJA (galeria, cyrylicą). Kamienny mur oraz elementy przypominające obmurowanie nabrzeża rzeki lub kanału wykonane są z charakterystycznego dla nabrzeży Petersburga różowego granitu.
Świątynia widoczna w tle to Cerkiew Zwiastowania Pułku Gwardii Konnej, wzniesiona w latach 1844-1849 według proj. Konstantina Thona (zburzona w 1929 r.).

Ze względu na ujęcie (nie są widoczne absydy cerkwi, tylko dwa portale) obraz mógł być namalowany z następujących lokalizacji 1) Brzeg Newy – Nabrzeże Uniwersyteckie w okolicach...

więcej

Julian Bończa Tomaszewski:

Julian Bończa-Tomaszewski (Petersburg 1834 – Nicea 1920)  – akademik, malarz polski czynny w Rosji i Francji. Mimo, że urodził się w Rosji, deklarował się jako Polak i posługiwał się herbem rodowym Bończa, sygnował swoje obrazy alfabetem łacińskim.
W latach 1855-1860 Studiował na Cesarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu w klasie malarstwa historycznego u prof. Fiodora Bruni. Już w roku 1856 nagrodzono go małym srebrnym medalem za "Porwanie Prozerpiny", zaś w następnym - otrzymał duży srebrny medal za "Judasza rzucającego srebrniki", a w roku 1859 – mały złoty za "Chrystusa w świątyni wśród doktorów". Na jego twórczość miał także wpływ wenecki malarz Cosroe Duzi (1803-1860), czynny w Petersburgu. W 1860 roku wyjechał do Włoch, zwiedzając główne miasta i kolekcje muzealne. Mieszkał dłuższy czas w Neapolu. W latach 1861-1877 – pracował w Paryżu, gdzie prezentował co roku swoje prace na Salonie. W roku 1877 powrócił do Petersburga. W roku 1863 otrzymał tytuł artysty (chudożnika) XIV klasy. W kolejnym zaś – akademika, za obraz „Aria Marcella”. Brał udział m.in. w wystawach akademickich w Petersburgu, Odessie, Charkowie, Kijowie, Jekaterynburgu, Kazaniu, w paryskim Salonie (w latach 1860. - 1870.), w Wystawie Światowej w Filadelfii (1876), Moskiewskiej Ogólnorosyjskiej Wystawie PrzemysłowoArtystycznej (1882), Ogólnorosyjskiej Wystawie Artystycznej i Rolniczej w Niżnim Nowgorodzie (1896), wystawie Akademickiej w Berlinie (1886). Dwukrotnie – w wystawach Petersburskiego Stowarzyszenia Malarzy (1897 i 1899). W roku 1893 w Petersburgu odbyła się wystawa indywidualna malarza. W roku 1910 w TZSP w Warszawie zaprezentował 4 prace. W roku 1912 w Warszawie został wydany zawierający 48 obrazów Bończy-Tomaszewskiego album autorstwa Henryka Piętkowskiego.
Malował wielkoformatowe sceny historyczno-rodzajowe, mitologiczne, portrety w duchu salonowego akademizmu, główki młodych piękności oraz akty, a także pejzaże. Jego twórczość była chętnie reprodukowana w czasopismach rosyjskich. Znane są jego obrazy: „Kaźń Brunhildy w roku 613” (1865), „Powitanie Ludwika IX u bram Paryża” (1869), „Piotr Wielki pod pomnikiem Richelieu na Sorbonie” (1881), „Scena ze Świętoszka Moliera” (1876), „Trzy wielkie epoki Rosji – Religia Cywilizacja i Wolność”, „Rzymianka w kąpieli”, „Wenus i Amor”, „Rosa”, „Maslienica”, „Niezakończona transakcja”. Rzadziej spotykane są jego prace w akwareli – „Hipoit syn Tezeusza” i „Przyjaciele-krajanie”, ”U źródła” (1876). Kopiował również obrazy malarzy rosyjskich i holenderskich m.in. W. Polenowa i G. van Honthoorsta. Jego obrazy znajdują się w zbiorach Ermitażu, Muzeum Rosyjskiego w Petersburgu, Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina oraz w Muzeum Narodowym w Warszawie (“Wnętrze Pałacu Beilerbej nad Bosforem” – gwasz).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-06-13 47 36 000 zł - N/A PLN USD EUR