IInformacje o dziele:
sygn. l.g.: Kisling | Sanary | 1948
na odwrocie:
– na płótnie l.g. numer (ołówkiem): 20 P
– na prawej listwie krosna pieczęć z numerem: 20 P odnosząca się do wielkości podobrazia, poniżej nr (czarnym flamastrem): 346 [w kółku]
– na dolnej listwie krosna napis (czerwonym flamastrem): reproduit No 20 – page 364
– ponadto na ramie na prawej listwie (czerwoną kredką): Kisling; obok (w przeciwnym kierunku, czarnym flamastrem): Kisling Coqs
– na lewej listwie ramy wyciśnięty znak: RAPHAEL | DEPOSE; obok (żółtą kredką): T= 73 x 54 (20P)
Do obrazu dołączone jest potwierdzenie autentyczności, wystawione przez Marca Ottavi w październiku 2020, informujące o zamieszczeniu powyższego obrazu w IV tomie Katalogu Raisonne prac Mojżesza Kislinga (obecnie w przygotowaniu).
Obraz reprodukowany w:
– J. Kisling, J. Kessel, Kisling, Nowy Jork – Turyn, 1971, s. 320, il. 20.
Kogut – barwnie upierzony ptak, stanowi dla artystów świetny temat malarski. Tak też było w przypadku dzieła Mojżesza Kislinga, jednego z czołowych reprezentantów École de Paris, wybitnego ucznia Józefa Pankiewicza. Kisling, w którego martwych naturach widoczne są reminiscencje...
Mojżesz Kisling:
Mojżesz Kisling w latach 1907-1911 studiował w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. Za jego radą wraz z Szymonem Mondszajnem wyjechał na dalsze studia do Paryża. Tam jego twórczością zainteresowali się krytycy André Salmon i Adolf Basler, otrzymał też stypendium od anonimowego mecenasa z Rosji. W czasie I wojny światowej walczył w Legii Cudzoziemskiej. W czasie walk na froncie został ranny, w 1915 został zwolniony z wojska. Prawdopodobnie wtedy otrzymał obywatelstwo francuskie. Od ok. 1920 zaczął stale spędzać lato w Sanary-sur-Mer, gdzie kupił dom. Utrzymywał też kontakty z krajem. W czasie II wojny światowej wstąpił do armii francuskiej. W 1940 przez Hiszpanię i Portugalię wyjechał do Nowego Jorku. Po wojnie ok. 1946 wrócił do Sanary-sur-Mer. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris lat międzywojennych. Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917. Przyjaźnił się z Tadeuszem Makowskim. We wczesnym okresie malował kubizujące pejzaże i martwe natury. Stałym wątkiem jego malarstwa były portrety, w tym liczne podobizny artystów, krytyków i ludzi z kręgów artystycznych, dzięki czemu stał się kronikarzem socjety Ecole de Paris. Jego portrety kobiet i akty odznaczają się specjalną stylizacją, mają idealizowane twarze o wielkich oczach, przybierają wystudiowane pozy.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-06-13 | 66 | 150 000 zł | 150 000 zł | N/A PLN USD EUR |