IInformacje o dziele:
sygn. w środkowym kadrze kompozycji p.: Dominik 63
Obraz wystawiany:
-Tadeusz Dominik, Galeria Sztuki ZPAP, Warszawa, ul. Marszałkowska 34/50, 1963, il. czarno-biała, s. nlb
- Tadeusz Dominik, ZPAP, BWA, Zielona Góra, 1966, kat. 1
- Tadeusz Dominik, za oknem jest ogród... Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2008, il. s. 270, kat. nr. 308
Zbigniew Herbert we wstępie do katalogu wystawy Tadeusza Dominika w Galerii Sztuki ZPAP w Warszawie w 1963 pisał:
Na marginesach swoich płócien umieszcza rysunki dziecka, transpozycje (a nie kopie) takich magna tów sztuki jak Giotto, Mantegna, rzeźbiarze etruscy, iluminatorzy bizantyńscy. Ponosi pełne ryzyko konfrontacji. Nie w deklaracjach słownych, ale w akcie twórczym szuka swego miejsca w historii. Krytycy o skłonnościach do szufladkowania spierają się, czy zaliczyć obrazy Dominika do abstrakcji lirycznej, czy ekspresjonizmu. Dla mnie jest on jednym z tych nielicznych artystów, którzy każdym swoim nowym dziełem zdają się mówić: maluję, więc jestem.
♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego...
Tadeusz Dominik:
Tadeusz Dominik (Szymanów 14 I 1928 - Warszawa 20 V 2014) studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. J.Cybisa (1946-51, dyplom 1953). Od 1951 był pedagogiem na macierzystym Wydziale, początkowo jako asystent Cybisa. Od 1965 prowadził własną pracownię, w 1979 otrzymał tytuł profesora. W 1990 przeszedł na emeryturę. W czasie studiów oddziałały nań - za pośrednictwem osobowości i sztuki Cybisa - idee polskiego koloryzmu, które następnie twórczo i samodzielnie kontynuował. Początkowo tworzył obrazy figuratywne. Debiutował na słynnej wystawie w warszawskim Arsenale w 1955, gdzie zdobył nagrodę. W tym okresie obok malarstwa uprawiał drzeworyt, operujący szerokimi płaszczyznami bieli i czerni (drzeworyty wystawiał m.in. na Biennale w Wenecji w 1956). W drugiej poł. lat 50. zaczął malować obrazy abstrakcyjne, początkowo utrzymane w ekspresyjnej i spontanicznej stylistyce malarstwa informel. W latach 60. wzbogacił swe prace o efekty fakturowe. Niezmienną inspiracją była dla malarza natura, bogactwo i kolorystyka jej form. Pozostał jej wierny do dziś, poddając zmianom sam sposób malowania. Stopniowo rozjaśniał i wygładzał swe kompozycje, wprowadzając efekty dekoracyjne, jak rytmiczne powtórzenia form czy rodzaj malowanych „rastrów“, regularnie znaczących fragmenty kompozycji. Wśród wielu nagród otrzymał m.in. laur „Złotego Grona“ w Zielonej Górze w 1963, Grand Prix Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie w 1968, nagrodę im. George’a Rowney’a w Londynie w 1973 i Nagrodę im. Jana Cybisa w Warszawie w 1973. Równolegle z malarstwem zajmował się gobelinem, ceramiką, również grafiką komputerową.
Zmarł 20 maja 2014 w swoim domu pod Warszawą.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-06-13 | 101 | 60 000 zł | 62 000 zł | N/A PLN USD EUR |