Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 13 czerwca 2021

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
ANACHORETA, 1961
Nr:
29016
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
90 cm x 150 cm
Cena wywoławcza:
22 000 zł
Cena uzyskana:
24 000 zł

Informacje o dziele:

sygn. na odwr. na płótnie l.g.: JERZY STAJUDA | ANACHORETA | 1961
na odwrocie:
– na górnej listwie krosna napis (ołówkiem): WŁASNOŚĆ ALEKSANDRA WOJCIECHOWSKIEGO, [czerwonym  flamastrem]: 203 [ołówkiem]: JERZY STAJUDA;
– w górnym narożniku krosna nalepka (druk, rękopis):  DESA | WORKS OF MODERN ART [dane obrazu];  – na d. listwie krosna nalepka z wystawy (druk): GALERIA U JEZUITÓW Poznań 2002;

– śr.g. nalepka (druk, rękopis): Ve BIENNALE INTERNA TIONALE D’ART CONTEMPORAIN | Rep. Sain Marin |  1965 [dane obrazu];
– na pionowej listwie krosna nalepka (druk, stempel):  Städtische Kunstgalerie Bochum z tytułem wystawy:  Profile IV 1964/65 | Polnische Kunst heute;  – na lewej listwie krosna (flamastrem): ol. pł. 90 x 150

 

Obraz wystawiany:


Jerzy Stajuda. Malarstwo, Galeria Sztuki Współczesnej
Profile IV. Polnische Kunst heute (katalog wystawy,  teksty: Ryszard Stanisławski, Mieczysław Porębski),  Städtische Kunstgalerie Bochum, 8 XI 1964 – 17 I 1965;
Obrazy Jerzego Stajudy, Galeria od Nowa, Poznań,  V 1965;
„Zapiecek“, Warszawa, IX 1974, kat. 1;
W kręgu przyjaciół III...

więcej

Jerzy Stajuda:

Jerzy Stajuda (Falenica 1936 - Warszawa 1992) - studiował na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej w latach 1952-1959. Jako malarz zadebiutował wystawą indywidualną w 1957. W tym samym czasie zaczął też pisać recenzje i felietony o sztuce do prasy, co na wiele lat stało się jego głównym zajęciem. Najdłużej współpracował ze „Współczesnością” (1959-1967), publikował też w „Przeglądzie Artystycznym”, „Polsce”, „Miesięczniku Literackim”, „Ty i Ja”, „Więzi” i in. Osiągnął pozycję czołowego krytyka lat 50. i 60., jego opinie i wybory ważą do dziś na obrazie sztuki polskiej tych lat (miał m. in. znaczący udział w wylansowaniu talentu Władysława Hasiora). Do 1968, tj. do czasu zerwania ze stałym uprawianiem krytyki (na co miały wpływ zmiany w redakcji „Współczesności” i sytuacja w kraju po Marcu 1968), Stajuda malował niejako w ukryciu. Uważał, że krytyk nie powinien wystawiać. Niemniej od końca lat 50. powstawały obrazy, akwarele i rysunki, w których artysta stopniowo dochodził do własnego wyrazu w sztuce. Tworzył kompozycje abstrakcyjne, w typie lirycznego informelu, o wycyzelowanej formie malarskiej i stonowanym kolorycie, akcentowanym pojawiającymi się w kompozycjach białymi prześwitami do gruntu czy podłoża papierowego - w czym analitycy jego malarstwa dopatrują się symbolu pustki. Apogeum jego dojrzałej twórczości przypada na koniec lat 70. i następną dekadę. Powstały wtedy dziesiątki obrazów (w większości rozproszonych po kolekcjach publicznych i prywatnych w kraju i za granicą) oraz tysiące kompozycji na papierach różnych formatów (te z kolei stanowią w większości własność rodziny, złożoną w depozycie w Muzeum ASP w Warszawie). Pisanie i uprawianie malarstwa nie wyczerpuje listy zainteresowań Stajudy. Pod koniec życia wykładał rysunek na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie (1990-1992). Był też muzykiem-amatorem o szerokich koneksjach w środowisku muzycznym, nadto przez wiele lat jego dom był miejscem towarzyskich spotkań twórców różnych dziedzin sztuki i nauki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-06-13 109 22 000 zł 24 000 zł N/A PLN USD EUR