Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 13 czerwca 2021

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
POTOP (DÉLUGE), 1990
Nr:
29022
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
50 cm x 100 cm
Cena wywoławcza:
60 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: Lebenstein 90
sygn. na odwr. na płótnie p.g.: Lebenstein 1990 |„Deluge“ | 50 x 100 cm | huile
– na górnej listwie krosna francuska nalepka transportowa oraz nalepka: expo ZACHETA | VARSOVIE | 1/32 No,
obok flamastrem 1/32;
– na pionowej listwie krosna nalepka Centralnego Biura  
Wystaw Artystycznych Zachęta z danymi obrazu i numerem katalogowym 137;
– w górnym prawym rogu nalepka z numerem 2


Obraz wystawiany i opisany:


Jan Lebenstein, Galeria Zachęta, Warszawa IV – V 1992, spis kat. na wkładce, poz. 137.


Jan Lebenstein wielokrotnie sięgał po tematy biblijne. W tym przypadku, inspiracją stała się historia potopu z Księgi Genesis. Artysta ukazuje bezkres wód, zasnute chmurami niebo, z którego spływa ulewny deszcz oraz ludzi zmagających się z żywiołem. Lebenstein pominął w przedstawieniu motyw Arki – symbolu nadziei, skupiając się przede wszystkim na grozie wydarzenia. Obraz jest prawdopodobnie pokłosiem pracy artysty nad ilustracjami do Księgi Genesis, które po wstawały w latach 80. XX w. w różnych technikach: gwaszu, tuszu, pastelu. Ilustracje umieszczone zostały w wydaniu: Księga Genesis to jest pierwsze Mojżeszowe w obrazach Jana Lebensteina,  pod red. M. Kaniowej, przeł. J. Wujek,...

więcej

Jan Lebenstein:

Jan Lebenstein (Brześć Litewski 1930 - Kraków 1999) w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-06-13 114 60 000 zł - N/A PLN USD EUR