IInformacje o dziele:
sygn. na odwr. p.g.: Jan Dobkowski | Z CYKLU„HIMALAJE XXII“, 2003 ROK | AKRYL | 197 X 147 CM
Obraz wystawiany:
– Jan Dobkowski, Himalaje, Galeria Sztuki Współczesnej Muzeum Północno-Mazowieckiego w Łomży, IX-X 2006.
Himalaje to cykl wielkoformatowych, abstrakcyjnych płócien, w których Jan Dobkowski zawarł wraże nia z podróży nad najwyższymi górami świata. Z układów skośnych i krzyżujących się linii wykreował niezmierzoną przestrzeń pełną falujących barw i światła. Obrazy zostały namalowane w dwóch tona cjach: chłodnej z przewagą błękitów i gorącej z dominacją czerwieni symbolizujących majestatyczną potęgę gór, które zmieniają swój wygląd w zależności od pory dnia.
Karolina Skłodowska, z tekstu towarzyszącego wystawie Jana Dobkowskiego Himalaje, Muzeum Północno-Mazowieckie w Łomży, IX 2006
♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Jan Dobkowski:
Jan Dobkowski (Łomża 1942, mieszka w Warszawie) studiował w latach 1962-1968 na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP pod kierunkiem prof. Juliusza Studnickiego i Jana Cybisa. Będąc jeszcze na studiach, w 1966, utworzył duet artystyczny, w którym jego partnerem był Jerzy (Jurry) Zieliński. Ich pierwsza wspólna wystawa pn. Neo-Neo-Neo odbyła się w Warszawie w 1967. Wystawiali wspólnie do 1970. W 1968 powstały pierwsze zielono-czerwone obrazy Dobkowskiego (używającego w tym czasie pseudonimu Dobson). W pracach tych, operujących giętkimi, falistymi liniami, w których upatrywano wpływów secesji, artysta używał sposobów rodem z op-artu dla wywołania złudzeń optycznych (wirowanie, mżenie, pozorny ruch form). Równolegle z obrazami tworzył też formy z płyt i folii do montowania w przestrzeni. Złoty medal na Sympozjum Złotego Grona w Zielonej Górze w 1971 i blisko roczny pobyt w USA na stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w 1972 to kolejne etapy pełnej sukcesów kariery malarza. Wyraźną zmianę nastroju i wymowy jego prac przyniosły wydarzenia 1980-1981 roku, zwłaszcza wprowadzenie stanu wojennego. Monochromatyczne, ciemne płótna znaczył wtedy nikłymi, wiotkimi liniami rysunku. Najczęstszym motywem były patriotyczne i religijne symbole, dopowiadane tytułami nawiązującymi do realiów czasu. Kolejna radykalna zmiana nastąpiła ok. 1990. Symbolicznym zwiastunem nowego okresu stał się olbrzymi, radosny, eksplodujący bogactwem barw, kształtów i ruchu obraz ...a życie sobie płynie... (394 x 588 cm) z 1990-1991. Podobne cechy formalne charakteryzują twórczość artysty w całej dekadzie lat 90. Równolegle z malarstwem Dobkowski pracuje nad rysunkiem, będącym bardzo ważnym dopełnieniem jego twórczości.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-06-13 | 122 | 48 000 zł | 81 000 zł | N/A PLN USD EUR |