IInformacje o dziele:
Pełny tytuł: Rosa e morte floriscens, z cyklu "Surrealistyczne kwiaty", 1972
56,5 x 38,5 cm - wym. odcisku płyty
sygn. oł. pod ryc. p.: Dali
na lewym marginesie sucha pieczęć wydawcy: EDICIONI ELDEC ROMA, napis oł. pod ryc. l.: 127/350, tytuł drukowany śr.d.: Rosa e morte floriscens
Praca opisana i reprodukowana w katalogu:
– Salvador Dali. Catalogue Raisonné of Etchings and Mixed-Media Prints 1924-1980, Edited by Ralf Michler and Lutz W. Löpsinger, Prestel, Munich – New York 1995, s. 204, kat. 539, il.
W glosie do cyklu opisane są dwie części nakładu. Pierw sza posiada dodatkowe motywy (figuralne, zwierzęce, przedmiotowe) wykonane przez artystę w technice su chej igły – takie ryciny są reprodukowane w katalogu. Druga nie ma tych motywów, za to opatrzona jest dru kowanymi tytułami na dolnym marginesie – do tej części nakładu należy oferowana praca.
♣ do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite)
Salvador Dali:
Salvador Dali (Figueres 11 V 1904 – Figueres 23 I 1989) w 1921 rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926, kiedy relegowano go (nie po raz pierwszy) za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Do jego przyjaciół z czasów studenckich należeli m.in. Federico Garcia Lorca, Luis Bunuel, Rafael Alberti. Dali pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 po raz pierwszy wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa; ponownie był tam w 1928 i tym razem poznał Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 wspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". Latem poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W ciągu lat 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931). Niewielki ten obraz, wystawiony w tymże roku w Nowym Jorku na wystawie surrealistów, stał się symbolem ruchu i otworzył artyście drogę do kariery w stylu amerykańskim. Dali i Gala przebywali w USA wielokrotnie, najdłużej w latach 1939-1948, po ucieczce z ogarniętej wojną domową Hiszpanii i z kolei z zagrożonego okupacją niemiecką Paryża. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił „okres mistyczny” w twórczości Dalego, w którym powstawały wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych ("Madonna z Port Lligat", "Ostatnia Wieczerza"). W 1964 opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji. Po śmierci Gali w 1982 Dali pozostawał do końca w dobrowolnym odosobnieniu.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-06-13 | 133 | 7 500 zł | 7 500 zł | N/A PLN USD EUR |