IInformacje o dziele:
sygn. tuszem l.d.: RAJMUND ZIEMSKI, p.d.: 24-III-70
W latach 1969-1970 w malarstwie Rajmunda Ziemskiego dominuje charakterystyczny typ obrazu z motywem oczu patrzących wprost, umieszczonych w górnej partii kompozycji. Pole obrazu dopełnione jest dołem przez postrzępione, zwisające formy, przypominające wypustki średniowiecznego (lub kościelnego) sztandaru. Mimo tych określonych, dających się nazwać elementów (oczy, sztandar) prace konsekwentnie tytułowane są jako „Pejzaże”. Określenie to pozostanie – bez względu na użyte motywy – stałym tytułem prac Ziemskiego do końca. Por. katalog Rajmund Ziemski. Malarstwo, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010, płyta CD z reprodukcjami oeuvre malarskiego artysty, poz. 302-315 (1969) i większość z zakresu 319-341 (1970). W 1971 ten typ obrazowania w twórczości Ziemskiego zanika.
Obraz jest oprawiony.
|
Rajmund Ziemski:
Rajmund Ziemski (Radom 1930 - Warszawa 2005) studiował malarstwo w latach 1949-1955 pod kierunkiem Artura Nachta-Samborskiego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku dyplomowym wziął udział w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale. Od 1958 wykłada w macierzystej uczelni, prowadząc w niej pracownię malarstwa, jedną z najchętniej wybieranych przez studentów jako pracownia dyplomowa. Prowadzący ją profesor jest również autorytetem artystycznym, jednym z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu abstrakcji niegeometrycznej w polskim malarstwie powojennym. We wczesnym cyklu „Ptaki“ (1957-1958) operował kształtami bardzo uproszczonymi, malowanymi impasto na tłach zazwyczaj ciemnych, często o bogatej fakturze. Od początku lat 60. obrazy Ziemskiego przybrały charakterystyczny kształt wydłużonego prostokąta, w którego polu, niczym rozpięte, dramatyczne płachty, rozpościerały się aluzyjne pola koloru i faktury. Nosiły tytuły sugerujące związki z naturą, jednak górę w nich bierze zainteresowanie malarza kolorem i materią, traktowanymi autonomicznie, w oderwaniu od jakichkolwiek sugestii przedmiotowych. Te powróciły w znamiennym epizodzie z połowy lat 60., kiedy to artysta włączał w strukturę swych obrazów, często wtedy łączonych w Tryptyki, fotograficzne wizerunki twarzy ludzkich. Potem zarzucił ten proceder na rzecz dalszego rozwijania prób kolorystycznych, idących w kierunku ostrych kontrastów i niekiedy kakofonicznych zestawień. Pozostaje przy tym przy ustalonym jeszcze w latach 60. sposobie tytułowania i oznaczania prac (wielki, malowany do dziś cykl „Pejzaże“ z obrazami numerowanymi liczbą łamaną przez datę roczną).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-06-01 | 54 | 6 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |