Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 17 października 2021

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
OSTATNI PŁOMIENNY CEL, 1976
Nr:
29371
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
51 cm x 70.5 cm
Cena wywoławcza:
80 000 zł
Cena uzyskana:
196 000 zł

Informacje o dziele:

sygn. na odwr. na płótnie: Jurry | II 76  terras | paradis | "OSTATNI PŁOMIENNY CEL" | JERZY RYSZARD ZIELIŃSKI | 03-742 W-WA | MARKOWSKA 16 m. 33

Robić co mi się podoba, a wiem, że jest pożyteczne. Nie żałować przeżytego. Życia! Zaczęły się medytacje nad Celem. Był odległy – nawet niewidoczny. Ale na co można było liczyć? Na kogo? – pisał Jurry w katalogu wystawy Jurry Terras Paradis Przeciwko pierwszej przemocy. W dziesięciolecie NEO-NEO-NEO w salonie wystawowym SBWA w Piastowie w 1976 r.

Jurry, urodzony w podkieleckiej wsi koło Paradyża (stąd określenie Jurry – Paradis, paradis – raj), zginął w Warszawie w niewyjaśnionych okolicznościach, w wieku 37 lat. Był barwną postacią bohemy lat 70, skandalistą, słynącym z zakłócania wernisaży artystycznego establishmentu i świąt państwowych. Stał się prekursorem polskiego pop-artu.

Gdy w 1968 r. kończył studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, miał już za sobą głośną wystawę Grupy NEO-NEO-NEO, którą wraz z Janem Dobkowskim pokazał na trzecim roku studiów. Młodzi artyści (uczniowie Jana Cybisa) buntowali się przeciwko malowaniu martwych natur i aktów, a za cel stawiali sobie związanie malarstwa z codzienną rzeczywistością. Malarstwo miało być próbą mówienia o współczesnym człowieku przy pomocy znaków i skojarzeń....

więcej

Jerzy Ryszard Zieliński :

Jerzy Ryszard Zieliński (Kazimierzów w Kieleckim 1 VI 1943 – Warszawa 5 III 1980)studia artystyczne rozpoczął w 1962 w warszawskiej ASP na Wydziale Rzeźby, rok później przeniósł się na Wydział Malarstwa do pracowni prof. Jana Wodyńskiego a następnie prof. Jana Cybisa; dyplom otrzymał w 1968 roku. Niezależnie od kontynuowania akademickiego programu nauczania, rozpoczął samodzielną działalność malarską, którą uzasadniał w tekstach teoretycznych. W 1965 nawiązał przyjaźń z Janem Dobkowskim i wówczas wspólnie przyjęli jeden kierunek artystycznego działania, które dało początek malarstwu pod nazwą neo-neo-neo. Wyjaśniając swą postawę napisali: „Neo-Neo-Neo nie jest doktryną, jest hasłem wywoławczym, wołamy o sztukę egalitarną; o odkrywanie w sobie fizjologicznej potrzeby tworzenia”. Artystyczny rodowód neo-neo-neo wywodzi się z założeń szeroko pojętego pop-artu. Od 1967 organizowali cykl wystaw pod nazwą neo-neo-neo. Wówczas Zieliński przyjął pseudonim Jurry. Wernisaże tych wystaw (najczęściej bez katalogu), miały charakter happeningu i spotkań artystycznej elity. Obaj artyści brali też udział w ekspozycjach krajowych i zagranicznych, Muzeum Sztuki w Łodzi zakupiło do swych zbiorów dwie prace Jurrego. Zieliński poszedł samodzielną drogą konsekwentnie kontynuując stylizację wielopłaszczyznowych, założonych jednolitym kolorem kompozycji z elementami biologicznymi. Posługiwał się ostrymi zestawieniami barw, ekspresyjną, z pozoru lapidarną lecz bardzo czytelną formą, tworząc swoja wizję świata. Rok temu jego twórczość przypomniała Oficyna Malarska w Warszawie pokazem prac (21 IV-19 V 2006) i wydaniem publikacji Jerzy Ryszard Zieliński – Wytnie nas czas.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-10-17 109 80 000 zł 196 000 zł N/A PLN USD EUR