Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 17 października 2021

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NOTATKA O SZTUCE NR 264, 2001
Nr:
29462
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
33 cm x 24 cm
Cena wywoławcza:
9 000 zł
Cena uzyskana:
-

Informacje o dziele:

sygn. na odwr. na płótnie: WŁODZIMIERZ PAWLAK | NOTATKA O SZTUCE | NR 264 | 33 x 24 cm | 2001 

 

Obraz wystawiany:

Notatki o sztuce. Włodzimierz Pawlak, 7 VI – 31 VII 2014, Galeria ESTA, Gliwice.

 

Obraz reprodukowany i opisany:

– Jacek Stapowicz, Notatki o sztuce. Włodzimierz Pawlak, Galeria ESTA, Gliwice 2014, s. 32, il. barwna.

 

 

Włodzimierz Pawlak:

Włodzimierz Pawlak (Korytów k. Żyrardowa 1957, mieszka w Korytowie) studiował Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego, u którego uzyskał dyplom w 1985. Był już wtedy członkiem Gruppy, najważniejszego ugrupowania młodych neoekspresjonistów, zawiązanego w końcu 1982 i działającego do 1992. Od 1986 uczy malarstwa na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego macierzystej uczelni. Jako członek Gruppy wpisywał się w szerszy nurt niezależnego życia artystycznego lat 80., dając niejednokrotnie wyraz swym poglądom na sprawy polityczne i społeczne okresu stanu wojennego. Czynił to w poezji i pismach teoretycznych (publikowanych głównie na łamach pisma Gruppy „Oj dobrze już“), ale przede wszystkim w malarstwie. Początkowo sięgał po jednoznaczne symbole i metafory jak w cyklu „Świnie“ (1983) czy w obrazach z motywem pięcioramiennej gwiazdy. Cykl obrazów dyplomowych pt. „Obrazy zamalowane“ (1985) zastosował zabieg nakładania warstw farby. Było to oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych ha-seł na murach. Swego rodzaju wolty formalnej dokonał w cyklu „Tablice dydaktyczne“ (1987-1988), gdzie poszczególne warstwy przedstawienia są przezroczyste. Od 1989 tworzy jednorodne formalnie, niefiguratywne „Dzienniki“, które w wersji malarskiej powstają w wyniku rycia ołówkiem rzędów pionowych kresek w świeżej białej farbie. Równolegle powstają collages pod tym samym tytułem, składane z zużytych przedmiotów: tubek po farbach, zestruganych ołówków, biletów, rachunków itp. Wątkiem, który narasta od połowy lat 90., jest zainteresowanie sztuką i teorią konstruktywistów polskich i rosyjskich: Katarzyny Kobro, Władysława Strzemińskiego, Kazimierza Malewicza i innych. Artysta eksponował ostatnio cykl studiów formalnych i kolorystycznych, wynikających częściowo z tych zainteresowań, a częściowo już z własnego dorobku teoretycznego, pt. Przestrzeń logiczna obrazu z 2002 roku.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-10-17 124 9 000 zł - N/A PLN USD EUR