Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 17 października 2021

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
CZŁOWIEK FIGA, Z CYKLU „FLORDALI®", 1969/70
Nr:
29469
Technika:
litografia barwna, sucha igła, papier BFK RIVES
Wymiary:
56.5 cm x 36.3 cm
Cena wywoławcza:
6 500 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

56,5 x 36,3 cm (odcisk płyty)

sygn. oł. pod ryc. l.: 147/200, p.: Dali

 

Praca opisana i reprodukowana w katalogu:

Salvador Dali. Catalogue Raisonné of Etchings and Mixed-Media Prints 1924-1980. Edited by Ralf Michler and Lutz W. Löpsinger, Prestel, Munich – New York 1995, s. 175, kat. 345, il. 

 

Litografie z cyklu „Flordali“ zostały wykonane wg gwaszy Salvadora Dali, dla których wzorem były ilustracje do publikacji A. Poiteau, Pomologie française, wyd. 1846. Artysta uzupełnił je motywami rysunkowymi w technice suchej igły. Wspomniany katalog w opisie nakładu cyklu wzmiankuje (w pkt. c) 200 egz. na papierze Rives „dla USA“.

 

♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).

Salvador Dali:

Salvador Dali (Figueres 11 V 1904 – Figueres 23 I 1989) w 1921 rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926, kiedy relegowano go (nie po raz pierwszy) za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Do jego przyjaciół z czasów studenckich należeli m.in. Federico Garcia Lorca, Luis Bunuel, Rafael Alberti. Dali pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 po raz pierwszy wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa; ponownie był tam w 1928 i tym razem poznał Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 wspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". Latem poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W ciągu lat 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931). Niewielki ten obraz, wystawiony w tymże roku w Nowym Jorku na wystawie surrealistów, stał się symbolem ruchu i otworzył artyście drogę do kariery w stylu amerykańskim. Dali i Gala przebywali w USA wielokrotnie, najdłużej w latach 1939-1948, po ucieczce z ogarniętej wojną domową Hiszpanii i z kolei z zagrożonego okupacją niemiecką Paryża. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił „okres mistyczny” w twórczości Dalego, w którym powstawały wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych ("Madonna z Port Lligat", "Ostatnia Wieczerza"). W 1964 opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji. Po śmierci Gali w 1982 Dali pozostawał do końca w dobrowolnym odosobnieniu.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2021-10-17 129 6 500 zł - N/A PLN USD EUR