IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium
Pozostałe tytuły, pod którymi obraz występował: Targ na konie, Pferdemarkt, W obozie polskim, Wyrocznia, Z życia Wschodu, Powrót Zaporożców po wyprawie tatarskiej, Znawca.
Do obrazu dołączona jest ekspertyza dr. Mariusza Klareckiego z maja 2011 r.
A gdy chrzęst boni i trąbkę usłyszy. I czuć wyraźnie, aż w sercu przez siodło,
Rozdziera nozdrza i aż drży, aż dyszy. Kto tej krwi panem i co w bój go wiodło.
„Biesiada Literacka” 1905, T. 59, nr 14, s. 234
Zgodnie z reprodukcją obrazu, zamieszczoną w „Tygodniku Ilustrowanym“ w 1893, Zaporożcy byli prezentowani na wystawie w TZSP w Warszawie. W Sprawozdaniu Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem za rok 1893 widnieją jedynie dwa obrazy Józefa Brandta. Jedno z dzieł nosi tytuł Powrót Zaporożców po wyprawie tatarskiej; choć jego wymiary nieznacznie się różnią (123 x 62 cm), to możemy uznać,...
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-10-17 | 10 | 1 500 000 zł | 1 500 000 zł | N/A PLN USD EUR |