IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Zygmunt Ajdukiewicz | 1884.
Proweniencja: obraz zakupiony przez pradziadka obecnego właściciela w pracowni artysty.
Zygmunt Ajdukiewicz malował portrety oraz obrazy historyczne i rodzajowe. Pośród nich – sceny wojskowe, jarmarczne czy myśliwskie, w których odbijały się „pewne historyczno-stepowe zwyczaje z kresów dawnej Polski“. Tematycznie bliski prezentowanemu dziełu jest reprodukowany w „Biesiadzie Literackiej“ w 1899 obraz Damascenka (Szerpentyna). Artysta przedstawił tu dwóch odzianych w kontusze wąsiastych szlachciców, z których jeden ujmuje za rękojeść szablę, palcami drugiej ręki zaś – przesuwa po ostrzu, prezentując znakomitą sztukę broni swemu towarzyszowi. Ten – okiem znawcy, z przyjemnością spogląda na nią.
Na oferowanym płótnie widzimy natomiast scenę o pewnej dozie napięcia i tajemniczości. Rozgrywa się ona w zapewne zakonspirowanym miejscu, w którym znajduje się broń. Uzbrojony mężczyzna, być może powstaniec, w wyciągniętej przed sobą ręce trzyma szablę i uważnie przygląda się głowni. Za nim, usłużny, nieco przestraszony, stoi gospodarz tego miejsca, być może sprzedawca broni – stary Żyd. Czeka, aż jego gość podejmie decyzję. Omawiana kompozycja oparta jest na znakomicie przeprowadzonych efektach luministycznych. Nastrój tajemnicy...
Zygmunt Ajdukiewicz:
Zygmunt Ajdukiewicz (Witkowice pod Tarnobrzegiem 1861 - Wiedeń 1917) naukę malarstwa rozpoczął w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Następnie studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (1880-1882) oraz w Akademii w Monachium (1883-1885), m.in. pod kierunkiem Johanna C. Hertericha. Po studiach stale mieszkał w Wiedniu, skąd w roku 1893 wyjeżdżał do Paryża. Podobnie jak jego stryjeczny brat, Tadeusz Ajdukiewicz, był malarzem sfer dworskich i arystokratycznych. Malował portrety, oraz obrazy historyczne i rodzajowe; sceny wojskowe, jarmarczne czy myśliwskie, w których odbijały się „pewne historyczno-stepowe zwyczaje z kresów dawnej Polski”. Przez współczesnego recenzenta określony jako „koniarz - pejzażysta”, miał „dużo pomysłów szerokich i nader wdzięcznych”. Dla pałacu cesarskiego w Wiedniu wykonał serię obrazów ilustrujących historię Złotego Runa, a w 1891 namalował cykl 12 obrazów ze scenami z życia Tadeusza Kościuszki (w 1892 wydany jako album przez F. Bondy’ego w Wiedniu). Zajmował się także ilustracją książkową; m.in. ilustrował Potop Sienkiewicza. Wystawiał od 1882; w TPSP w Krakowie, w TZSP i Salonie Krywulta w Warszawie, we Lwowie, w Wiedniu, Berlinie, Monachium, Pradze. Jego obrazy wyróżniane były medalami, m.in. w 1891 wielkim złotym medalem na wystawie w Wiedniu i złotym medalem II klasy w Berlinie, w !898 złotym medalem II klasy w Wiedniu, w 1894 medalem srebrnym we Lwowie. Dziś prace artysty znajdują się w zbiorach licznych muzeów polskich, m.in. w Muzeach Narodowych Warszawy, Krakowa i Wrocławia, w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu czy w Muzeum Górnośląskim w Bytomiu.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-10-17 | 7 | 150 000 zł | 275 000 zł | N/A PLN USD EUR |