IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: WOJCIECH KOSSAK | 1909
Na odwrocie (ołówkiem): pov 171; ponadto na dolnej listwie ramy nalepka zakładu ramiarskiego w języku niemieckim.
Obraz reprodukowany na barwnej pocztówce Wydawnictwa Salonu Malarzy Polskich w Krakowie (seria 67, nr 10). Bliźniacza kompozycja, zatytułowana Zaloty, prezentowana była na łamach „Tygodnika Ilustrowanego“ (okładka numeru 12. z roku 1909, s. 223).
Jak pisał wybitny znawca twórczości rodu Kossaków, dr Kazimierz Olszański, Wojciech wielkimi literami podpisywał obrazy, które uważał za wybitnie udane. Niezaprzeczalnie Żegnaj mi! jest jedną z najlepszych kompozycji rodzajowych stworzonych przez artystę. Scenki z życia kawalerii stanowią najliczniejszą grupę dzieł w twórczości Wojciecha Kossaka. Zaliczają się do nich, obok potyczek i pogoni, przedstawienia codziennych sytuacji z żołnierskiego życia. W tej grupie dominują kompozycje z wojakami w towarzystwie młodych, wiejskich dziewcząt. Nieodłącznym ich elementem jest również koń, ulubiony motyw malarski Kossaka. Artysta swoją twórczością stworzył etos żołnierza polskiego – dzielnego i nieustraszonego w walce, oraz zawsze ciepło przyjmowanego pod strzechami.
Prezentowane dzieło ukazuje intymną scenę pożegnania kochanków. W chłopskim obejściu widzimy piękną dziewczynę, która nie może się pogodzić...
Wojciech Kossak:
Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-12-12 | 46 | 100 000 zł | 142 000 zł | N/A PLN USD EUR |