IInformacje o dziele:
sygn. czerwoną kredką l.g.: MUSIAŁOWICZ, niżej czarną farbą: MUSIAŁOWICZ, na dolnej listwie ramy: MUSIAŁOWICZ
na odwr. na płycie czerwoną kredką: Z CYKLU | „REMINISCENCJE“ | 65 x 54 | 1980/94 | [czarną farbą:] MUSIAŁOWICZ, l.d.: pieczątka zezwalająca na wywóz z podpisem, p.g. na taśmie flamastrem: G55
Obraz wystawiany:
– 2000 Galeria Zapiecek, Warszawa;
– 2002 Państwowa Galeria Sztuki, Sopot;
– 2004 Steps Gallery, New York;
– 2012 Galeria Domu Artysty Plastyka, Warszawa.
Ramy obrazów Musiałowicza stanowią integralną część dzieła. Stylistycznie nawiązują do języka obrazu, często opracowane są rzeźbiarsko. Stają się nie tylko częścią płaszczyzny malarskiej, ale też zamieniają obrazy w formy przestrzenne.
♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Henryk Musiałowicz:
Henryk Musiałowicz (Gniezno 5 I 1914 - Warszawa 24 II 2015) od 1930 uczył się w Państwowej Szkole Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu. W 1936 uzyskał absolutorium na Wydziale Malarstwa Dekoracyjnego i Witrażownictwa. W 1937 podjął studia malarskie w warszawskiej ASP pod kierunkiem Felicjana Kowarskiego i Leonarda Pękalskiego (dyplom pod kierunkiem tego pierwszego uzyskał w 1947). Lata okupacji spędził w Warszawie, kontynuując twórczość artystyczną (wykonywał w tym czasie m.in. ekslibrisy). Współpracował z Departamentem Informacji Delegatury Rządu na Kraj. Od 1940 związany był z grupą absolwentów warszawskiej uczelni, działającą w latach okupacji w tzw. Bacciarellówce na terenie Zamku Królewskiego, a po wojnie znaną jako grupa „Warszawa“. W sztuce Musiałowicza, zwłaszcza bezpośrednio po wojnie, silnie zaznaczyły się wątki związane z martyrologią, tragedią Powstania Warszawskiego, zburzeniem Warszawy, której ruiny upamiętnił w cyklu rysunków z 1945-1946. Poszukując formy odpowiedniej dla przeżyć wojennych, znalazł ją w sztuce Holendrów, zwłaszcza Rembrandta, którego twórczość poznał podczas podróży w 1956. Odtąd na stałe zdominował jego malarstwo ciemny koloryt, uspokojona, niekiedy hieratyczna kompozycja form zaledwie sugerujących figury ludzkie, bogata faktura i połyskliwość powierzchni. Z czasem artysta zaczął konstruować formy przestrzenne z drewna, jak zwykle pokrytego bogatą warstwą malarską, w wydłużonych stojących kształtach. Musiałowicz do 1983 aktywnie działał w ZPAP. Był członkiem międzynarodowych organizacji artystycznych, w tym kilku włoskich, jak Accademia Tibertina w Rzymie (od 1965), Accademia Italiana delle Arti e del Lavoro w Parmie (od 1979), Accademia Europea, Calvatone (od 1985). W 2002 wielką retrospektywę jego twórczości zorganizowało Muzeum Narodowe w Poznaniu.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-12-12 | 110 | 20 000 zł | 20 000 zł | N/A PLN USD EUR |