IInformacje o dziele:
48,5 x 64 cm - wym. w świetle passe-partout
sygn. oł. l.d.: Lebenstein
na odwr. oprawy l.g. flamastrem: Le Chef de Bureau, p.g. nalepka z napisem flamastrem: 4N, obok druga z napisem tuszem: EXPO N | ZACHĘTA
Przedstawienie bestii pożerającej kobietę (najbliższe motywowi Minotaura) przewija się przez sztukę Lebensteina od lat 60. XX w., wraz z innymi nawiązaniami do mitologii greckiej, jak postaci faunów, centaurów, tematy Apolla i Marsjasza, porwania Europy, a nade wszystko przenikającą twórczość Lebensteina aurą Erosa i Thanatosa.
Zachowane na odwrociu autorskie nalepki wskazują na to, że obraz prawdopodobnie był przygotowywany na pierwszą po 1989 roku retrospektywną wystawę artysty w Polsce: Jan Lebenstein, Galeria Zachęta, Warszawa IV-V 1992. Ponieważ jednak nie ma numeru katalogowego, mógł nie być wystawiany.
♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
Jan Lebenstein:
Jan Lebenstein (Brześć Litewski 1930 - Kraków 1999) w latach 1948-1954 studiował malarstwo w ASP w Warszawie pod kierunkiem prof. Eugeniusza Eibischa i Artura Nachta-Samborskiego. W 1955 wziął udział w wystawie w warszawskim Arsenale. Zaprzyjaźniony w czasie studiów z Mironem Białoszewskim, swą pierwszą wystawę indywidualną pokazał w 1956 w Teatrze na Tarczyńskiej. W 1959 zdobył Grand Prix de la Ville de Paris na I Biennale Młodych w Paryżu i w tym roku przeniósł się na stałe do Paryża. Po seriach "figur kreślonych" (na papierze milimetrowym) i "figur hieratycznych" z lat 1955-1958 maluje cykl "figur osiowych" (1958-1962), które wystawia w Paryżu i USA. Równolegle w 1960 zaczyna rysowane "karnety", rodzaj dziennika, który w przyszłości dostarczy motywów wykorzystanych w obrazach. W latach 1964-1965 maluje "Bestiarium", cykl fakturowych, archaizowanych stworów przypominających prehistoryczne wykopaliska. Bezpośrednio po nich wprowadza do swych obrazów postaci ludzkie i fantastyczne, odgrywające sceny ni to mitologiczne, ni to ze snu, często przesycone erotyką. W 1970 projektuje witraże dla Centre du Dialogue w Paryżu. W W 1971 otrzymuje obywatelstwo francuskie 1974 powstają gwasze inspirowane Folwarkiem zwierzęcym George'a Orwella. W latach 1976-1989 tworzy wyłącznie w technice gwaszu i pastelu, podejmując tematykę mitologiczną i zaczerpniętą z Biblii: cykle ilustracji do Księgi Hioba (wyd. 1979) i do Apokalipsy (wyd. 1986) w nowych przekładach Czesława Miłosza. W 1989 powraca do malarstwa olejnego (cykl "Pergamon"). Artysta otrzymał m. in. nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w 1976, Nagrodę Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w 1985, Nagrodę im. Jana Cybisa w 1987.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2021-12-12 | 113 | 28 000 zł | 48 000 zł | N/A PLN USD EUR |