IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: JB [monogram wiązany]
Do rysunku dołączona jest ekspertyza dr. Mariusza Klareckiego z lutego 2022 roku.
Młody Józef Brandt, wychowany w duchu staropolskiego ziemiaństwa, zafascynowany barwną historią dawnej Rzeczpospolitej, a w szczególności XVII wiecznymi wojnami, już w wieku piętnastu lat próbował swoich sił, posługując się piórkiem i akwarelą.
W maju 1863 roku, znany monachijski batalista, Franz Adam, zaproponował młodemu malarzowi naukę w prywatnej pracowni mistrza. Profesor od samego początku docenił i wspierał tematykę staropolską, której fascynacji uległ Józef Brandt. Wtedy też, jego uczeń rozpoczął kolekcjonowanie staropolskich militariów i strojów pochodzących z terenów dawnej Rzeczpospolitej. Gromadził w ten sposób kostiumy i akcesoria, a także sporządzał rysunki uzbrojenia i oporządzenia wojskowego. Artysta w latach 1860-1870 ze szkiców piórkiem oraz ołówkiem sporządził szczególnie pomocny malarzowi album Starożytności w Polsce. W jednym z listów pisał: dostałem od Kossaka do kopiowania bardzo ładne rysunki. Są to kostiumy wczesne, małorosyjskie [...] z czasów Chmielnickiego [...] (List Józefa Brandta do Walerego Eljasza z 3 lipca 1868).
Budowany w ten sposób zbiór, zarówno rysunków strojów i militariów, jak również autentycznych eksponatów, stanowił odpowiedni warsztat malarski. Od tej pory...
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2022-03-20 | 4 | 20 000 zł | 20 000 zł | N/A PLN USD EUR |