Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 20 marca 2022

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PROJEKTY POLICHROMII DO KOŚCIOŁA, 1914
Nr:
30063
Technika:
tempera, papier naklejony na tekturę
Wymiary:
70.5 cm x 116.5 cm
Cena wywoławcza:
30 000 zł
Cena uzyskana:
30 000 zł

IInformacje o dziele:

PROJEKTY POLICHROMII DO KOŚCIOŁA O.O. BERNARDYNÓW W KALWARII ZEBRZYDOWSKIEJ, 1914

 

PREZBITERIUM – ŚCIANA POŁUDNIOWA

tempera ze szlagmetalem w proszku, ołówek, tusz, papier naklejony na dwie warstwy tektury, 70,5 x 116,5 cm

sygn. p.d.: WłTetmajrer 1914 | kwiecień

przy górnej krawędzi autorski opis: Kalwarya Zebrzydowska – Kościół OO Bernardynów | Widok prawej ściany prezbiterium – skala 1: 20

 

FRAGMENT SKLEPIENIA NAWY GŁÓWNEJ

pas górny – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny

pas dolny – Koronacja Najświętszej Maryi Panny

tempera ze szlagmetalem w proszku, ołówek, tusz, papier naklejony na dwie warstwy tektury, 69,6 x 110 cm

sygn. p.g.: WTetmajer [sygnatura przetarta]

 

O ile jednakże większość jemu współczesnych przodujących malarzy polskich (poza Wyspiańskim i Mehofferem) ograniczała się do malarstwa sztalugowego, on dał się poznać jako artysta znacznie bardziej wszechstronny. Wykazał, że równie dobrze jak w malarstwie sztalugowym czuje się w malarstwie ściennym. Nie obawiał się wielkich płaszczyzn, gotyckich sklepień, różnorodnych detali architektonicznych trudnych do pogodzenia z jednolitą koncepcją dzieła. Można zaryzykować...

więcej

Włodzimierz Tetmajer:

Włodzimierz Przerwa-Tetmajer (Harklowa koło Ludźmierza na Podhalu 1862 - Kraków 1923), przyrodni brat poety Kazimierza, naukę malarstwa rozpoczął wcześnie; już od 1875 uczęszczał na zajęcia do Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie następnie (z przerwami) kształcił się do 1895 - początkowo u Franciszka Cynka, Leopolda Loefflera i Władysława Łuszczkiewicza, a po 1889 u Jana Matejki. Równolegle studiował filologię klasyczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1882 uczył się jeszcze w Akademii Wiedeńskiej, a w latach 1886-89 w Akademii Monachijskiej u Aleksandra Wagnera. Studia uzupełniał w paryskiej Académie Colarossi. Stypendium cesarskie umożliwiło mu wyjazd do Rzymu. Po powrocie mieszkał w Krakowie. W 1890 ożenił się z Anną Mikołajczykówną, córką gospodarza z podkrakowskiej wsi Bronowice, gdzie sam często przebywał, a w 1895 zamieszkał na stałe. W 1901 założył i następnie przez kilka lat prowadził szkołę malarstwa dla kobiet. Od 1899 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”; w 1901 jednym z założycieli Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”; w 1908 współzałożycielem grupy „Zero”. Był wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości”, malarzem obyczajów, pracy i krajobrazu podkrakowskiej wsi. We wcześniejszym okresie tworzył w duchu akademickiego, monachijskiego realizmu. Później wykształcił własny, oryginalny styl - kompozycja jego obrazów była swobodna, malował szerokimi pociągnięciami pędzla, używał jasnych, żywych barw. W latach 1892-1894 współpracował z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką przy Panoramie Racławickiej. Projektował witraże, zajmował się ilustratorstwem i malarstwem ściennym, m.in. w 1902 wykonał polichromię kaplicy królowej Zofii w Katedrze na Wawelu. Artysta był pierwowzorem postaci Gospodarza w dramacie S. Wyspiańskiego Wesele.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2022-03-20 13 30 000 zł 30 000 zł N/A PLN USD EUR