IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: M. G. Wywiórski
W początkach lat 90. Wywiórski, nie rezygnując jeszcze z motywów czerkieskich, kaukaskich, rodzajowych, poszerzał tematyczny zakres swoich obrazów. Podczas przygotowań do malowania panoram artysta prowadził dokładne studia plenerowe o właściwej dla danego wydarzenia porze dnia (zdjęcia z takich studiów plenerowych do Berezyny, zamieszczał Tygodnik Ilustrowany w 1896 roku). Gwarantowało to sukces w odtworzeniu realiów topograficznych, ale również tych związanych ze światłem i nastrojem malowanej kompozycji. Światło, barwa, nastrój i zmienność natury, stały się dla artysty pociągające niezależnie od fabuły rozgrywajacej się sceny. W ostatniej dekadzie XIX wieku zbliżył się – również pod wpływem sztuki młodopolskiej – do „czystego pejzażu“.
Prezentowany obraz jest znakomitym przykładem najwyższego mistrzostwa, jakie Wywiórski osiągnął w dziedzinie „czystego pejzażu“. Niezwykłe wrażenie robi poetyckie ujęcie lasu z wdzierającym się do jego wnętrza snopem zimowego słońca. Widz z łatwością może odczuć zarówno chłód panujący w zimowej scenerii, jak i może być pewnym ciepła, jakie poczuje na twarzy, kiedy tylko wyjdzie z cienia wprost na nasłoneczniony brzeg strumienia. Takimi właśnie dziełami, cytując za „Tygodnikiem Ilustrowanym“ z 1904 roku, wzbudzał u współczesnych podziw, to one dały...
Michał Gorstkin Wywiórski:
Michał Gorstkin Wywiórski (Warszawa 1861 - Berlin 1926) w latach 1883-1887 studiował w Monachium; w Akademii u profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa oraz równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. W 1884 debiutował na wystawie w krakowskim TPSP, swoje prace pokazywał też w Monachium, gdzie w 1894 na międzynarodowej wystawie w Glaspalast został wyróżniony medalem za obraz Z puszczy litewskiej. W 1895 przeniósł się do Berlina, zaproszony przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata do pracy przy panoramie Berezyna (1895-1896). W Berlinie zamieszkał na dłużej, a następnie przebywał w Wielkopolsce i w Warszawie. Współpracował też z Janem Styką przy panoramie Bitwa pod Sybinem (1897), a w 1900 wspólnie z Kossakiem podróżował do Hiszpanii i Egiptu, aby wykonać szkice plenerowe do zamierzonych panoram Somosierra (nie zrealizowana) i Bitwa pod piramidami (1901). Wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. We wczesnej fazie twórczości, pod silnym wpływem Brandta i Wierusza-Kowalskiego, malował sceny myśliwskie i rodzajowe oraz obrazy z Tatarami, Kozakami czy Czerkiesami, które przyniosły mu powodzenie na monachijskim rynku sztuki. Z czasem naczelnym tematem jego malarstwa stał się czysty pejzaż, postrzegany i malowany wrażliwie i z upodobaniem.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2022-03-20 | 18 | 40 000 zł | 64 000 zł | N/A PLN USD EUR |