IInformacje o dziele:
Sygnatura p.d.: Z. Józef... Ten nastrojowy krajobraz uchodził za dzieło Józefa Chełmońskiego (na odwrocie atest Leszka Ludwikowskiego; Kraków, 30 lipca 1973). Podczas oględzin obrazu przez konserwatora, m.in. w podczerwieni, okazało się, że umieszczona na nim sygnatura Józefa Chełmońskiego została naniesiona obcą ręką na podpis rzeczywistego autora tej pracy. Za zgodą właścicieli fałszywy podpis został usunięty. Obraz okazał się dziełem Zygmunta Józefczyka, odkrywającym jego zapomniany talent wrażliwego malarza-pejzażysty.Zygmunt Józefczyk:
Syn Stanisława i Honoraty z domu Smolkień. W latach 1909-1910 kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u Leona Wyczółkowskiego; studiował również na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wystawiał w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1911-1914 (Studium, W ucieczce, Na jarmark, Handlarz koni). W latach 1912-1914 reprodukowano w czasopismach jego prace, m.in. Bajka, Marzenie artysty, Zasmucona. W dwudziestoleciu międzywojennym mieszkał w Krakowie. Od 1933 r. był członkiem ZZPAP. Wystawiał w Krakowie w Domu Artysty w 1921 r., w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w 1926 r., w lokalu ZZPAP w 1928 i 1939 r. W Muzeum Narodowym w Krakowie znajdują się dwa obrazy (oleje, sygnowane) przedstawiające Hucułki; w Muzeum Narodowym w Warszawie - Zaprzęg, 1922, olej, sygnowany, oraz Sanie na polnej drodze, 1931, olej, sygnowany; w zbiorach prywatnych w Warszawie - Bryczka przed dworkiem i Wieśniak z końmi (oleje, sygnowane).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1999-10-24 | 12 000 zł | 32 000 zł | N/A PLN USD |