Agra Art | Aukcje

Aukcja Internetowa Sztuki Współczesnej - 10 maja 2022

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
AKT DZIEWCZYNY SIEDZĄCEJ NA TRAWIE
Nr:
30381
Technika:
litografia barwna, papier
Wymiary:
58.2 cm x 46.8 cm
Cena wywoławcza:
2 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

Akt dziewczyny siedzącej na trawie (Jeune fille assise sur l’herbe)

wg Mojżesza Kislinga - pośmiertna reprodukcja litograficzna obrazu olejnego Mojżesza Kislinga z 1935 r., wykonana na zlecenie i pod kontrolą jego syna Jeana Kislinga w latach 1971-1974.

sygn z płyty p.d.: Kisling

napis oł. pod ryc l.: 30/150, p.: owalna sucha pieczęć z napisem w otoku: ATELIER KISLING, w śr. oł. podpis: Jean Kisling

 

Nakład grafiki opisany w katalogu:

Kisling 1891-1953. [vol.] 2, texte de Henri Troyat, [ed.] Jean Kisling, Turin 1982, , s. 341; obraz Jeune fille assise sur l’herbe z 1935 reprodukowany w: Kisling 1891-1953, [vol. 1], texte de Joseph Kessel, édité par Jean Kisling, Turin-Paris 1971, s. 305

 

Obraz jest oprawiony.

Mojżesz Kisling:

Mojżesz Kisling w latach 1907-1911 studiował w krakowskiej ASP u Józefa Pankiewicza. Za jego radą wraz z Szymonem Mondszajnem wyjechał na dalsze studia do Paryża. Tam jego twórczością zainteresowali się krytycy André Salmon i Adolf Basler, otrzymał też stypendium od anonimowego mecenasa z Rosji. W czasie I wojny światowej walczył w Legii Cudzoziemskiej. W czasie walk na froncie został ranny, w 1915 został zwolniony z wojska. Prawdopodobnie wtedy otrzymał obywatelstwo francuskie. Od ok. 1920 zaczął stale spędzać lato w Sanary-sur-Mer, gdzie kupił dom. Utrzymywał też kontakty z krajem. W czasie II wojny światowej wstąpił do armii francuskiej. W 1940 przez Hiszpanię i Portugalię wyjechał do Nowego Jorku. Po wojnie ok. 1946 wrócił do Sanary-sur-Mer. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli Ecole de Paris lat międzywojennych. Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917. Przyjaźnił się z Tadeuszem Makowskim. We wczesnym okresie malował kubizujące pejzaże i martwe natury. Stałym wątkiem jego malarstwa były portrety, w tym liczne podobizny artystów, krytyków i ludzi z kręgów artystycznych, dzięki czemu stał się kronikarzem socjety Ecole de Paris. Jego portrety kobiet i akty odznaczają się specjalną stylizacją, mają idealizowane twarze o wielkich oczach, przybierają wystudiowane pozy.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2022-05-10 24 2 000 zł - N/A PLN USD EUR