IInformacje o dziele:
miękki ołówek, papier, 26,3 x 24 cm (w świetle passe-partout)
verso szkic mężczyzny
Na tzw. „zaplecku“ pieczęcie Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej oraz zakładu ramiarskiego.
Pochodzenie: krąg Rodziny artysty.
Po zapoznaniu się, Charlet, którego pracownia bywała pełna artystów i znawców, zaproponował nowo przybyłemu, aby wyrysował pozującego na koniu dragona. Wśród zgiełku i gwaru nikt nie zwrócił uwagi, że Michałowski zaczyna szkicować. Wkrótce jednak zaczęto zbliżać się do rysującego. Szkic postępował tak szybko, że wszyscy zamilkli – otoczono go dookoła i z podziwieniem spoglądano na tę wspaniałą i błyskawiczną pracę. Charlet zdumiony, nie chciał wierzyć oczom. Wreszcie, zwracając się do obecnych wyrzekł te słowa: „To nie amator, nie uczeń, to mistrz!“.
cytat za: Piotr Michałowski 1800-1855..., s. 282
Powyższą anegdotę, obrazującą początek studiów Piotra Michałowskiego w pracowni paryskiego akwarelisty Nicolas-Toussainta Charleta, przytacza córka artysty, Celina, w biografii ojca. Pobyt Michałowskiego w atelier Charleta, ilustratora legendy napoleońskiej i wielbiciela Théodore’a Géricaulta, opisuje natomiast Jan K. Ostrowski w sposób następujący: W pracowni Charleta nie było więc...
Piotr Michałowski:
Piotr Michałowski (Kraków 1800 – Krzysztoforzyce / Krzyżtoporzyce 1855) był najwybitniejszym malarzem epoki polskiego romantyzmu, a jego twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Wszechstronnie utalentowany, w latach 1815-1821 studiował nauki przyrodnicze, prawo, historię i języki na Uniwersytecie Jagiellońskim i w Getyndze. Równocześnie od dzieciństwa uczył się rysunku w krakowskich pracowniach M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Pracował w administracji Królestwa Polskiego jako naczelnik hut i radca górniczy. Podczas powstania listopadowego kierował produkcją broni i amunicji w hucie w Białogonie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu i studiował w pracowni Nicolasa Toussainta Charleta. Był znakomitym malarzem koni, a jego obrazy i akwarele zyskiwały podziw i ogromne powodzenie, tak że „cały Paryż latał za jego końmi“. Po powrocie do kraju przebywał głównie w swoich majątkach - Krzyżtoporzycach i Bolestraszycach, zajmując się ich administracją. Wiele podróżował po Europie, wyjeżdżając do Londynu, Wiednia, Karlsbadu, do Belgii, Holandii i jeszcze kilkakrotnie do Francji. W latach 1848-53 pełnił funkcję Prezesa Rady Administracyjnej Miasta Krakowa. Malował dynamiczne kompozycje batalistyczne z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół, a także portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele, łączące siłę wyrazu z wrażliwością na naturę, odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2022-06-26 | 1 | 7 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |