Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 26 czerwca 2022

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PRZEZ GŁĘBOKIE ŚNIEGI
Nr:
753
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
67.2 cm x 107.4 cm
Cena wywoławcza:
230 000 zł
Cena uzyskana:
-

Informacje o dziele:

sygn. l.d.: M. G. Wywiórski

 

Na krosnach i odwrocie płótna pieczęcie monachijskiej firmy – składu materiałów malarskich i rysunkowych – Schachinger & Herrmann;

na górnej listwie krosna dwukrotnie numer (niebieską kredką): 613;
ponadto na ramie fragment nalepki aukcyjnej Agra-Art z czerwca 1997 roku oraz nalepki aukcyjne warszawskiego i katowickiego domu aukcyjnego.

 

Przez głębokie śniegi to obraz powstały we wczesnym okresie twórczości artysty. Zarówno sposób malowania, jak i tematyka obrazu wskazują na lata spędzone przez Wywiórskiego w Akademii Monachijskiej. W czasie studiów malarz pobierał nauki również poza uczelnią. Uczęszczał do prywatnych pracowni, najznamienitszych polskich mistrzów, Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego.

Prezentowana scena odwołuje się do popularnego w twórczości Wierusza motywu zimowej sanny. Spopularyzowane przez artystę sceny rodzajowe z życia polskiej wsi cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Nic więc dziwnego, że młody Wywiórski podjął temat uwielbiany przez mistrza.

Już na wczesnym etapie twórczości Wywiórski znakomicie radził sobie z pejzażem. Artysta niezwykle naturalnie odtworzył światło i przedstawił śnieg mieniący się odcieniami różu rzucanymi przez zachodzące słońce. Na tle wiejskich...

więcej

Michał Gorstkin Wywiórski:

Michał Gorstkin Wywiórski (Warszawa 1861 - Berlin 1926) w latach 1883-1887 studiował w Monachium; w Akademii u profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa oraz równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. W 1884 debiutował na wystawie w krakowskim TPSP, swoje prace pokazywał też w Monachium, gdzie w 1894 na międzynarodowej wystawie w Glaspalast został wyróżniony medalem za obraz Z puszczy litewskiej. W 1895 przeniósł się do Berlina, zaproszony przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata do pracy przy panoramie Berezyna (1895-1896). W Berlinie zamieszkał na dłużej, a następnie przebywał w Wielkopolsce i w Warszawie. Współpracował też z Janem Styką przy panoramie Bitwa pod Sybinem (1897), a w 1900 wspólnie z Kossakiem podróżował do Hiszpanii i Egiptu, aby wykonać szkice plenerowe do zamierzonych panoram Somosierra (nie zrealizowana) i Bitwa pod piramidami (1901). Wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. We wczesnej fazie twórczości, pod silnym wpływem Brandta i Wierusza-Kowalskiego, malował sceny myśliwskie i rodzajowe oraz obrazy z Tatarami, Kozakami czy Czerkiesami, które przyniosły mu powodzenie na monachijskim rynku sztuki. Z czasem naczelnym tematem jego malarstwa stał się czysty pejzaż, postrzegany i malowany wrażliwie i z upodobaniem.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
1997-06-08 50 000 zł 53 000 zł N/A PLN USD
2022-06-26 9 230 000 zł - N/A PLN USD EUR