Agra Art | Aukcje

Aukcja Internetowa Sztuki Współczesnej - 4 października 2022

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KATALOG „MECHANO-FAKTUREN...", 1963
Nr:
30972
Technika:
druk, serigrafia, papier
Wymiary:
22.3 cm x 22.3 cm
Cena wywoławcza:
1 000 zł
Cena uzyskana:
1 000 zł

IInformacje o dziele:

Katalog „Mechano-fakturen von Henryk Berlewi. Dokumentation b 1–63”, Situationen 60 Galerie, Berlin X 1963

22,3 x 22,3 cm - wym. po złożeniu

Katalog składa się z 3 złożonych części drukowanych (jedna na pomarańczowym papierze), zawierających tekst katalogu i 2 złożonych, dwustronnych wkładek serigraficznyh (w tym jedna z ruchomym elementem z folii, pozwalającym na uzyskanie efektów op-art’owskich)

sygn. tuszem na ostatniej stronie okł. l.g.: Herrn Kiok | dem Kunstexperten | amicalement | 21.10.63 H. Berlewi

Henryk Berlewi:

Henryk Berlewi (Warszawa 30 X 1894 - Paryż 2 VIII 1967) już jako uczeń gimnazjum uczęszczał na zajęcia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1906-09). Następnie studiował w Académie des Beaux-Arts w Antwerpii (1909-10), w Ecole des Arts Décoratifs i Ecole des Beaux-Arts w Paryżu, by w 1913 powrócić do Warszawy i podjąć naukę w Szkole Rysunkowej pod kierunkiem Jana Kauzika (1913-15). W 1915-18 tworzył i wystawiał, m.in. w Zachęcie, portrety i kompozycje figuralne. Od 1918 datuje się zbliżenie Berlewiego z kręgami warszawskich futurystów i formistów. W jego pracach pojawia się deformacja i elementy ekspresjonizmu. Pod wpływem El Lissitzkiego, który w 1921 odwiedził Warszawę, zainteresował się ideą odnowy sztuki żydowskiej, podejmował wątki tematyczne związane z kulturą i życiem codziennym Żydów. W latach 1922-23 Berlewi przebywał w Berlinie, gdzie pod wpływem awangardowych kierunków i kontaktów z wybitnymi artystami radykalnie zmienił swą sztukę i wypracował teorię mechanofaktury, którą ogłosił drukiem w 1924 w Warszawie i Berlinie (w „Der Sturm“). Publikację artysta połączył z wystawami indywidualnymi w obu miastach. Wystawa warszawska miała miejsce w salonie samochodowym firmy Daimler-Benz, co współgrało z ideą mechanofaktury, zakładającą maksymalne zbliżenie sztuki i techniki, do czego prowadzić miało m.in. budowanie obrazu z powtarzalnych elementów geometrycznych. W 1924-26 Berlewi współtworzył wraz z innymi polskimi artystami grupę „Blok“. W 1926 powrócił do sztuki przedmiotowej, nie zrywając jednak z ruchem konstruktywistycznym. W 1928 wyjechał do Paryża, gdzie zdobył renomę jako portrecista. W latach II wojny światowej ukrywał się na południu Francji, w 1943-44 współpracował w Nicei z ruchem oporu. Po wojnie kontynuował malarstwo figuratywne aż do 1957, kiedy to pod wpływem nowych tendencji w sztuce, a także retrospektywnej wystawy konstruktywizmu w galerii Denise Renée, w której wziął udział, wrócił do abstrakcji. Nawiązał do teorii i praktyki mechanofaktury, traktując ją jako punkt wyjścia do stworzenia własnej wersji op-artu.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2022-10-04 7 1 000 zł 1 000 zł N/A PLN USD EUR