Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 11 grudnia 2022

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PODJĘCIE KRZYŻA Z CYKLU „ECCE HOMO“, 2003
Nr:
31059
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
140 cm x 200 cm
Cena wywoławcza:
39 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygn. p.g.: czapla | ‘3 | ‘06

sygn. na odwr. p.g.: Marian Czapla 2003 | ACRYL - 200 x 140 cm | >PODJĘCIE KRZYŻA< Z CYKLU | „ECCE HOMO“

 

Obraz wystawiany:

Pasja Czapli, Aula ASP Warszawa, IV 2009;

– Synagoga, Szydłów, VI 2009;

– Galeria Sztuki Współczesnej Winda, Kieleckie Centrum Kultury, Kielce V 2010.

 

Obraz opisany i reprodukowany:

Marian Czapla. Malarstwo, album z cyklu „Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie prezentuje“, tekst Iwona Rajkowska, Marian Rumin, Wojciech Skrodzki, ASP Warszawa 2009, s. 58-59, il. barwna;

Marian Czapla – malarstwo, Wacław Stawecki – rzeźba (katalog wystawy), Gminne Centrum Kultury, Szydłów, 28 VI – 18 VIII 2009, il. barwna, s. nlb.;

Marian Czapla – malarstwo, Galeria Sztuki Współczesnej Winda, Kieleckie Centrum Kultury, Kielce 2010, s. 39, il. barwna.

 

Dla Czapli krzyż był „przede wszystkim znakiem miłości. Człowiek jest wpisany w formę krzyża, ale też krzyż jest wpisany w życie człowieka, więc krzyż i człowiek się identyfikują. Jest on znakiem, symbolem, jest przeznaczeniem i w końcu krzyż jest koniecznością. W moim rozwoju...

więcej

Marian Czapla:

Marian Czapla (Gacki na Kielecczyźnie 28 VII 1946 - Warszawa 12 I 2016) studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w latach 1966-1972. Uzyskał dyplom w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. W 1972 podjął pracę pedagogiczną w macierzystej uczelni. Od 1990 był profesorem, prowadził własną pracownię malarstwa. W latach 1974-1979 był członkiem grupy „Symplex S4“, którą tworzyło grono młodych absolwentów warszawskiej ASP, zainteresowanych możliwością kontynuowania tradycji polskiego koloryzmu z jednej, unizmu Władysława Strzemińskiego z drugiej strony. Początkowo tworzył abstrakcyjne kompozycje budowane z barwnych, zamaszyście kładzionych smug i plam. Od końca lat 70. w jego malarstwie przeważyła figuracja. Wyróżniającym się wątkiem twórczości Czapli były tematy i odniesienia religijne. Zainteresowania te pozostały aktualne w jego sztuce w latach 80., kiedy połączył je z tematyką aktualną (cykl poświęcony górnikom z „Wujka“). W pracach z lat 90. (cykle „Upadek“, „Ecce Homo“ i in.) artysta malował monumentalne figury o mocnej tektonice, podkreślonej dodatkowo zdecydowanymi barwami i konturami, ujęte w dynamicznych ruchach i skrętach ciała. Umieszczone zazwyczaj na płaskich tłach jednolitego koloru, w umownej przestrzeni, zdają się zmagać z ograniczającym je kadrem obrazu. W 2002 roku z okazji 30-lecia pracy twórczej Mariana Czapli Muzeum Narodowe w Kielcach przygotowało wystawę jego prac, której towarzyszył naukowo opracowany katalog.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2022-12-11 123 39 000 zł - N/A PLN USD EUR