IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: WOJCIECH KOSSAK | 1910
Na odwr.: potwierdzenie autentyczności podpisane przez Jana Hoplińskiego z IX 1943; przy p. krawędzi nieczytelny napis czarnym atramentem; l.d. nalepka zakładu Róży Aleksandrowicz w Krakowie.
Obraz malowany na desce mahoniowej 38 x 54 cm, przedstawiający żołnierza prowadzącego konia, zaprzężonego w sanie, na których siedzi otulony płaszczem oficer napoleoński w towarzystwie kobiety w kożuchu, na prawo u dołu szczekający pies, na drugim planie za płotem chata, wierzba i stodoła na tle szarego nieba (na lewo u dołu podpis: Wojciech Kossak 1910) – uważam za niewątpliwie autentyczną pracę Wojciecha Kossaka, pochodzącą z dobrego jego okresu twórczego. W obrazie tym dostrzega się skrystalizowaną indywidualność twórczą Kossaka.
Jan Hopliński, z potwierdzenia autentyczności
Legenda napoleońska jest jednym z najważniejszych cykli w twórczości Wojciecha Kossaka. Artysta ilustrował kampanie napoleońskie, akcentując w nich udział Polaków. Gloryfikował postać Cesarza, obrazując jego sukcesy, ale i ukazywał porażki – w tym jedną z największych – odwrót spod Moskwy.
Prezentowany obraz przedstawia właśnie taki epizod. Malowane na mahoniowej desce dzieło jest sygnowane wersalikami. Taki podpis artysta składał na kompozycach, które uznawał za wyjątkowo udane.
Wojciech Kossak:
Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2023-03-19 | 6 | 35 000 zł | 41 000 zł | N/A PLN USD EUR |