IInformacje o dziele:
opisany u dołu: Niepokój Paryż obraz
Opisany na odwrocie u dołu: Paryż 3 1893 | Studium do obrazu „Niepokój“ | według tego okładka na książkę; powyżej po lewej: dz. 209 katal. 194 [...].
Proweniencja:
– Przed 2004 zbiory Ryszarda Mehoffera, wnuka artysty.
– Po 2016 kolekcja prywatna, Wielkopolska.
Prezentowany szkic to niewątpliwie kolekcjonerski rarytas. Stanowi bowiem studium do jednego z najważniejszych obrazów Mehoffera z młodzieńczego okresu twórczości, dziś zaginionego. Dzieło to opisuje Marta Smolińska-Byczuk: Zachowane studium rysunkowe do Niepokoju przedstawia popiersie kobiety, otulonej czarnym płaszczem i intensywnie wpatrującej się w widza. Widok na skuloną sylwetkę nieco z góry potęguje wrażenie dwuznaczności cech bohaterki rysunku – wydaje się ona zarazem zagubiona, przerażona, ale jednocześnie niebezpieczna, gotowa do ataku. Oglądającemu studium udziela się niepokój kobiety, emanujący z jej pozy i spojrzenia wielkich oczu, wpatrujących się spod zmarszczonych brwi. Mimo braku jakichkolwiek atrybutów, czy przedmiotów dookreślających postać, jej charakterystyka jest przeprowadzona bardzo wyraziście dzięki cechom wpisanym w sposób jej zjawiania się na kartce papieru i zobrazowany język ciała. Mehoffer poszukuje malarskiego słownika potrafiącego...
Józef Mehoffer:
Józef Mehoffer (Ropczyce 1869-Wadowice 1946) - malarz, grafik, scenograf i pedagog; obok Stanisława Wyspiańskiego był najwybitniejszym polskim twórcą witraży i polichromii. Uczeń Jana Matejki i uczelni paryskich - Ecolé des Beaux Arts i Accadémie Colarossi - swą drogę twórczą rozpoczął w latach 1889-1891 od pracy nad polichromią Kościoła Mariackiego w Krakowie (pod kierunkiem Matejki). W roku 1895 otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie na witraże do kolegiaty we Fryburgu w Szwajcarii (ich realizacja trwała aż do 1934). W latach następnych otrzymywał różne inne zamówienia na witraże i polichromie, m.in. dla katedry na Wawelu i w Płocku, katedry Ormiańskiej we Lwowie, dla kościołów w Opawie, Onnes w Szwajcarii, w Jutrosinie, we Włocławku czy Przemyślu (nie wszystkie zrealizowane). Był wybitnym reprezentantem sztuki secesji. Tworzył dekoracyjnie traktowane portrety, w tym autoportrety i portrety żony, a także obrazy o zabarwieniu rodzajowym, które w latach 1895-1917 zyskiwały wymowę kompozycji symbolicznych. Malował także pejzaże łączące secesyjną dekoracyjność ze zdobyczami impresjonizmu. Z mistrzowską biegłością posługiwał się różnymi technikami - olejem, temperą, akwarelą i gwaszem - zajmował się także grafiką. Ostatnia wielka wystawa dzieł artysty, zatytułowana Opus magnum, odbyła się w roku 2000 w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2023-03-19 | 54 | 12 000 zł | 24 000 zł | N/A PLN USD EUR |