IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: 16 FS 78 [data z monogramem wiązanym]
Na odwr. oprawy l.g. nalepka galerii Aberbach Fine Art w Nowym Jorku z danymi pracy (nieprawidłowy tytuł), niżej na poprzecznej żerdzi oprawy nalepka mpis z tytułem wpisanym ręcznie: 10. POLIFACJONIZMUS | 74’’ x 37’’ | 1978, obok flamastrem: #10
Polifacjonizm – termin własny, wymyślony przez Franciszka Starowieyskiego na określenie prac, w których stosował motyw zwielokrotnionych twarzy. Był to żart z artystycznych „izmów“, a właściwie krytyków, próbujących powiązać jego twórczość z którymś z kierunków w sztuce. (Podobne określenie – eternofugizm, czyli ucieczka ku wieczności – ukuł dla swego Teatru Rysowania, gdy pytano go o styl.) Nie jestem grafic-designerem – jestem malarzem, który zajął się plakatem, w czasach gdy uprawianie malarstwa w Polsce nie miało sensu. [...] Jestem tym, który wprowadza nowe symbole. Obrabiam każdy temat tak długo, aż ze story nie zostanie nic – ale wtedy wyłania się abstrakt znaczenia. Zupełnie mnie nie interesuje, czy jestem nowoczesny.
Zwielokrotnione, stłoczone twarze jako element kompozycji pojawiają się w twórczości plakatowej Starowieyskiego od końca lat 70. (m.in. Portret Doriana Graya, 1978, Prove d’autore, 1979, Krzysztof...
Franciszek Starowieyski:
Franciszek Starowieyski (Bratkówka koło Krosna 8 VII 1930 – Warszawa 23 II 2009), używający pseudonimu Jan Byk, studiował w latach 1949-1952 w ASP w Krakowie pod kierunkiem prof. Wojciecha Weissa , po czym kontynuował studia w ASP w Warszawie, uzyskując w 1955 dyplom w pracowni prof. Michała Byliny. W latach 60. i 70. największe uznanie zdobył jako twórca plakatu, w którym szybko dorównał koryfeuszom tej dziedziny sztuki w Polsce. Uprawiał plakat typu autorskiego, o rozpoznawalnym stylu bazującym na zamaszystym i zarazem kaligraficznym rysunku, przede wszystkim zaś zaskakujących, surrealistycznych skojarzeniach. Od 1964 był kierownikiem artystycznym modnego miesięcznika „Ty i Ja”. Z czasem przewagę w jego dokonaniach zdobył „czysty” rysunek, od 1980 często prezentowany w formie dynamicznych seansów tzw. Teatru Rysowania, z udziałem modelek, publiczności i samego artysty, spełniającego się w nim w roli demiurga. Tworzył wiele kompozycji malarskich i rysunkowych emanujących surrealną atmosferę życia na skraju fizycznego rozpadu, będących współczesną wersją tematu vanitas. Zafascynowany kulturą baroku, artysta od 1970 antydatował wszystkie prace o 300 lat wstecz. Artysta był laureatem licznych nagród, które zdobywał m.in. na takich wystawach, jak Biennale Sztuki w Sao Paulo 1973, Międzynarodowa Wystawa Plakatu Filmowego, Cannes 1974, „Annual Key Award”, Los Angeles 1978. Wielokrotnie przebywał w Nowym Jorku na zaproszenie Fundacji Kościuszkowskiej. W 1980 był profesorem w Berliner Hochschule der Künste, w latach 90. wykładał w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2023-03-19 | 106 | 90 000 zł | 95 000 zł | N/A PLN USD EUR |