IInformacje o dziele:
Grafika z teki: Juan Bautista Piñeiro, Les descriptions merveilleuses. Leonor Fini, Éditions d’Art Agori, Bourg-la-Reine 1973
akwaforta, papier, 18,4 x 12,8 (odcisk płyty 18,9 x 13,5 cm)
sygn. oł. pod ryc. l.: 155/220, p.: Leonor Fini
Obraz nie jest oprawiony.
Leonor Fini:
Leonor Fini, z pochodzenia Argentynka, niemal całe życie spędziła we Francji. Nie ukończyła żadnej szkoły artystycznej. W młodości fascynowała się twórczością prerafaelitów, Aubreya Beardsleya i Gustava Klimta. Jej pierwsza wystawa w Paryżu w 1935 zainteresowała surrealistów, poznała Paula Eluarda, Maxa Ernsta, René Magritte’a i Victora Braunera. Odtąd uczestniczyła w niektórych wystawach ruchu surrealistycznego. Interesowała ją biologiczna wegetacja, rytmy przyrody, przemijanie, dla których znajdowała symboliczny wyraz w pracach z późnych lat 40. Od początku aktualnym wątkiem jej twórczości, który od lat 60. zawładnął nią niemal niepodzielnie, był obsesyjny erotyzm, symbolizowany zwłaszcza przez zmysłowe koty-sfinksy. Kocie twarze i sylwetki miały też postaci malowanych przez nią kobiet, nimf, bohaterek mrocznych i wyrafinowanych dramatów. Ważnym wątkiem jej twórczości były portrety o zamglonym, sennym wyrazie. Była żoną Konstantego Jeleńskiego (1922-1987).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2023-04-18 | 15 | 600 zł | - | N/A PLN USD EUR |