IInformacje o dziele:
15,2 x 22,2 cm (w świetle passe-partout)
Anna Prugar-Myślik we wstępie do katalogu wystawy monograficznej Artysty w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2004 roku pisała: Trudno dokładnie ustalić, kiedy zaczął malować kredkami i gwaszem na cienkiej bibułce pierwsze, liryczne, nasycone kolorem kompozycje. Są zbudowane z zespołu form miękkich i zgeometryzowanych, z linii tworzących harmonijną całość. Niekiedy przebija na nich struktura podłoża będąca schematycznym tłem. Stanowi to nową jakość obrazu. Mechaniczny sposób otrzymywania tła uzasadniał nazwanie ich przez samego autora frotage’ami. Te małe kompozycje, będąc niekiedy pierwszym zapisem malarskiej koncepcji, wiernie oddają wrażliwość i osobowość Janikowskiego.
Mieczysław Janikowski:
Mieczysław Tadeusz Janikowski (Zaleszczyki, Ukraina 1912 – Kraków 1968) studiował malarstwo w ASP w Krakowie w latach 1934-1939. Walczył w kampanii wrześniowej. Przez Węgry dostał się do Francji, następnie do Anglii. Pod koniec wojny walczył w Dywizji Pancernej gen. Maczka, był ranny. W latach 1945-1947 kontynuował studia artystyczne w College of Art w Edynburgu. Od 1947 przebywał w Paryżu. Od 1962 regularnie odwiedzał Polskę, uczestniczył w krajowych wystawach i życiu artystycznym. Jego twórczość ewoluowała od realizmu, poprzez koloryzm, któremu hołdował tuż po wojnie, kiedy to uległ fascynacji sztuce francuskiej, szczególnie Matisse'a i Bonnarda, do abstrakcjonizmu. Kompozycje swe stopniowo upraszczał, aż do ascezy kolorystycznej i formalnej w późnym okresie. W latach 1955-1966 uczestniczył w Salonach „Réalites Nouvelles“. Jego prace są reprezentowane w czołowych kolekcjach polskich, m. in. w muzeach narodowych w Krakowie, Poznaniu i Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2023-06-18 | 113 | 3 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |