Agra Art | Aukcje

Aukcja Internetowa Sztuki Współczesnej - 29 sierpnia 2023

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
STRÓJ LUDOWY Z MAŁOPOLSKI, 1939
Nr:
31957
Technika:
litografia, szablon (pochoir), papier
Wymiary:
41 cm x 32 cm
Cena wywoławcza:
3 200 zł
Cena uzyskana:
3 300 zł

IInformacje o dziele:

STRÓJ LUDOWY Z MAŁOPOLSKI, Z TEKI „POLISH PEASANTS’ COSTUMES, 1939

litografia, szablon (pochoir) na beżowej tincie, karton kremowy, 41 x 32 cm, karton 50 x 39,5 cm

sygn. z płyty p.d.: Z. STRYJENSKA, w p.g. rogu papieru nadruk: 5

na odwr. l.d. nadruk: COPYRIGHT BY C. SZWEDZICKI 1939

Plansza 5 z teki Zofia Stryjeńska. Polish Peasants’ Costumes. With Introduction and Notes by Dr. Thadee Seweryn Curator of Ethnographical Museum in Cracow. Published by C. Szwedzicki, Nice (France) 1939, nakład 400 egz.

Praca reprodukowana i opisana w katalogu:

Światosław Lenartowicz, Zofia Stryjeńska 1891-1976, Muzeum Narodowe, Kraków 2008, s. 359, kat. V. I. 4, il. s. 360; glosa o tece: tenże, s. 265-266

Obraz nie jest oprawiony.

Zofia Stryjeńska:

Zofia Stryjeńska, z domu Lubańska (Kraków 1891 - Genewa 1976) - malarka, ilustratorka, scenograf - była jedną z barwniejszych postaci polskiego środowiska artystycznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Po krótkim okresie nauki u Leonarda Stroynowskiego i w krakowskiej szkole Marii Niedzielskiej wyjechała do Monachium, gdzie w latach 1911-1912 w męskim przebraniu studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (kobiet wówczas na studia nie przyjmowano). Debiutowała w krakowskim TPSP w roku 1912 cyklem kartonów Polskich bajd inspirowanych opowieściami ludowymi. W 1916 wyszła za mąż za Karola Stryjeńskiego. Do 1919 mieszkała w Krakowie, później w Paryżu, Krakowie, Zakopanem i Warszawie. W roku 1925 odniosła międzynarodowy sukces na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, otrzymując Gran Prix w czterech działach (malarstwo, plakat, tkanina,  ilustracja) oraz Diplom d’Honneur za projekty zabawek. Zajmowała się dekoracyjnym malarstwem architektonicznym, polichromią, ilustratorstwem, scenografią (m.in. Harnasie Karola Szymanowskiego; 1938), wzornictwem przemysłowym (projekty kilimów, zabawek). Stworzyła własny specyficzny styl w dekoracyjnie stylizowanych, barwnych, pełnych dynamiki i temperamentu obrazach; temperach, akwarelach i gwaszach. W ich tematyce odwoływała się do legend, wierzeń, historii i obyczajowości ludowej. Wydała kilka tek graficznych (Bożki słowiańskie, 1917 i 1922) i albumów reprodukcji (Tańce polskie, 1927; Pascha, 1929; Piastowie, 1929; Gusła Słowian / Magie Slave, 1934). Jej prace popularyzowane były także przez liczne barwne pocztówki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2023-08-29 41 3 200 zł 3 300 zł N/A PLN USD EUR