IInformacje o dziele:
45 x 37,5 cm (w świetle passe-partout)
sygn. p.d.: Paris | TKantor
na odwrocie na płótnie: T Kantor | I 1962 | PARIS
Koniec lat 50. i początek 60. obfitował w wiele ważnych wystaw Tadeusza Kantora, m.in. w Kunsthalle w Düsseldorfie, na Documenta w Kassel, w Nowym Jorku 1960 i 1961, Göteborgu 1961 i na XXX Biennale w Wenecji w 1960 roku. Na przełomie 1961 i 1962 roku miała miejsce wystawa indywidualna Peinture recentes w Galerii H. Le Gendre w Paryżu, a zachodnia krytyka postrzegała Kantora jako najbardziej eksperymentatorskiego polskiego malarza.
O obrazach z tego okresu tak pisał Lech Stangret - badacz twórczości Kantora: Obrazy informel z przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych o zgrubiałej reliefowej powierzchni - prowokowały odbiorców do odczytywania ich treści w korespondencji z realizmem natury. Tworząca się na płaszczyźnie płótna „wulkaniczna“ skorupa przypomina nieokreślony, oceaniczny pejzaż pełen wysp, półwyspów i zatok. Upodabnia dzieła do plastycznych map tektonicznego ukształtowania terenu. Wyczerpywało to możliwość rozwoju abstrakcji lirycznej. Akcja malowania - będąc teoretycznie zaprzeczeniem kompozycji, planów i harmonii - poprzez zagęszczenie materii stawała się procesem zbliżonym do konstruowania obrazu. Sam Kantor zauważył, że unikanie „przypadkowych zarysów...
Tadeusz Kantor:
Tadeusz Kantor (Wielopole Skrzyńskie 1915 - Kraków 1990) studiował scenografię w ASP w Krakowie w latach 1934-1939. W 1942 założył Teatr Podziemny, który działał do 1944, dając dwa spektakle: "Balladynę" i "Powrót Odysa". W trakcie prac nad spektaklami zawiązało się grono artystów, którzy w 1945 utworzyli pod wodzą Kantora „Grupę Młodych Plastyków“. Ta z kolei stała się zalążkiem zarówno eksperymentalnego teatru Cricot 2 (utworzonego w 1955), jak i drugiej „Grupy Krakowskiej“ (utworzonej w 1957). W 1947 Kantor przebywał na rocznym stypendium w Paryżu, po powrocie był jednym z organizatorów I Wystawy Sztuki Nowoczesnej, Kraków 1948/49. W latach 1950-1954 nie uczestniczył w wystawach. Od 1955 jego twórczość biegła dwutorowo. Z jednej strony działał jako malarz, twórca „ambalaży“, od 1965 happeningów, z drugiej - poświęcał się pracy nad kolejnymi spektaklami Cricot 2, z których każdy był wydarzeniem artystycznym, zwłaszcza od lat 70.: "Umarła klasa" (premiera 1975), "Wielopole, Wielopole" (1980), "Niech sczezną artyści" (1985), "Nigdy tu już nie powrócę" (1988); zmarł po ostatniej próbie spektaklu "Dzisiaj są moje urodziny" (premiera 1991). Współpracował stale z galeriami: Krzysztofory w Krakowie (gdzie również miał siedzibę teatr Cricot 2) i Foksal w Warszawie. Od 1979 wraz z teatrem Cricot 2 przebywał głównie we Florencji. Był teoretykiem sztuki i teatru, autorem wielu manifestów. Uczestniczył w wystawach miedzynarodowych najwyższej rangi, jak Documenta w Kassel (1959, 1965), Biennale w Wenecji (1960), Biennale w Sao Paulo (1967). Otrzymał m.in. Prix Rembrandt Fundacji Goethego, Bazylea 1978, Medal „Arts et Lettres“ Ministra Kultury Francji 1982, nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego, Nowy Jork 1982 i wiele nagród teatralnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2011-10-16 | 87 | 25 000 zł | 27 000 zł | N/A PLN USD EUR |
2023-10-22 | 112 | 170 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |