IInformacje o dziele:
sygn. śr.d.: 1989 | E. DWURNIK
sygn. na odwr. na płótnie: śr. g.: 1341 [w ramce], p.g.: 1989 | E. DWURNIK | NR: IX. 388 - | 1341 [w ramce] | DZIERŻONIÓW
l.g.: ślady pieczątek wywozowych
Obraz opisany:
- Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, Galeria Zachęta, Warszawa 2001, s. nlb. w ramach cyklu IX, kat. 388.
O swoich wedutach, Edward Dwurnik mówił, m.in. w rozmowie z Kazimierzem Sobolewskim (Edward Dwurnik, rozmowa z artystą, Kurier Polski, 13 XI 1994): Posługuję się albo zdjęciami robionymi z samolotu albo wspaniałymi albumami Adama Bujaka. Zbieram także pocztówki i plany. Jedyną trudność sprawia mi to, aby w jednym obrazie umieścić jak najwięcej charakterystycznej architektury. Wybieram miasta z ciekawą architekturą, ze starym, często średniowiecznym, układem urbanistycznym. Wspaniały pod tym względem jest Paczków. Albo Carcassone.
W obrazie z 1989 r. Dwurnik przedstawia Dzierżoniów, miasto położone na Dolnym Śląsku, nad rzeką Piławą, założone w XIII w. Artysta namalował fragment miasta z dominującym budynkiem Ratusza i jego charakterystyczną wieżą. Na obrazie częściowo widoczny jest także dzierżoniowski Rynek, gdzie - jak często u Dwurnika - spotykają się rozmaici przedstawiciele społeczności: od manifestantów z flagami poprzez kataryniarza i prostytutkę aż do - czających się w cieniu...
Edward Dwurnik:
Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2023-10-22 | 129 | 80 000 zł | 80 000 zł | N/A PLN USD EUR |