IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: Menkes
na odwrocie:
– na ramie l.g. nalepka (druk, maszynopis): 64.973 | Registration Number | Sigmund Menkes | Artist or School | Still Life | Subject Gift of Estelle Mandel | ANDREW DICKSON WHITE MUSEUM OF ART | CORNELL UNIVERSITY | ITHACA – NEW YORK
– obok plakietka z informacją o obrazie: 64.973 SIGMUND MENKES AMERICAN (1896-) STILL LIFE GIFT OF ESTELLE MANDEL
– na dolnej listwie ramy nalepka (druk, długopis): FROM THE GALLERIES OF | ASSOCIATED AMERICAN ARTISTS | 711 FITH AVENUE NEW YORK 22, N.Y. | ARTIST | TITLE | MEDIUM PRICE | LEDGER NO. RACK NO. | cut to 15 3/4 x 10 1/4
– obok okrągła, nieczytelna, nalepka.
]
Pochodzenie:
Kolekcja Rodziny Paskowskich w USA.
Estelle Mandel była wiceprezesem stowarzyszenia Associated American Artists, w którego radzie nadzorczej zasiadał Zygmunt Menkes.
♣ Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
* Do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8% (zgodnie z §12 pkt. 2 Regulaminu).
Zygmunt Menkes:
Zygmunt Menkes (Lwów 1896 - Riverdale, Nowy Jork 1986) naukę malarstwa rozpoczął pod kierunkiem Kazimierza Sichulskiego w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego. Następnie, w latach 1919-1922 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Wojciecha Weissa. W roku 1922 wyjechał do Berlina, gdzie poznał Aleksandra Archipenkę i korzystał z jego wskazówek. Od roku 1923 stale przebywał w Paryżu. Związany ze środowiskiem artystów École de Paris, przyjaźnił się, m.in. z E. Zakiem i M. Chagallem. Uczestniczył w Salonach Jesiennych, Niezależnych i Tuileries, wystawiał w wielu galeriach paryskich. Często przyjeżdżał do kraju; był członkiem lwowskiego ugrupowania Nowa Generacja i krakowskiego Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik, uczestniczył w wystawach we Lwowie i w Warszawie. Wiele podróżował, m.in. w 1928 był w Berlinie, a w 1935 w Hiszpanii (razem z A. Nachtem-Samborskim). W 1935 wyjechał do Nowego Jorku, gdzie osiadł na stałe i gdzie w 1936 miał wystawę indywidualną. Przez lata współpracował z tamtejszymi galeriami sztuki i wykładał w Art Students League. Malował portrety, akty, kompozycje figuralne, martwe natury i pejzaże, a po 1940 także obrazy nawiązujące do martyrologii Żydów. Jego malarstwo ulegało różnym przemianom stylistycznym. W okresie paryskim obrazy artysty bliskie były nurtom ekspresjonizmu i fowizmu. W okresie powojennym ograniczał kolorystykę, wprowadzał mocną linię konturu, bogatą fakturę, a z czasem także coraz wyraźniejszą geometryzację form.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2024-03-17 | 74 | 30 000 zł | 36 000 zł | N/A PLN USD EUR |