IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Maria Anto [w odbiciu lustrzanym]
Na odwr. na g. listwie krosna czarną farbą: MARIA ANTO 1974 (ANIOŁY) „KONCERT“ [artystka prawdopodobnie wykorzystała krosno swojego wcześniejszego obrazu], dalej oznaczenia liczbowe i literowe, na l. listwie krosna adres: W-WA, [...], na płótnie i śr. listwie krosna pieczątka prywatnej kolekcji Janusza Jędrkowiaka.
Obraz reprodukowany:
– Maria Anto Vive le plein-air, red. Elżbieta Olszewska, Warszawa 2004, il. barwna (pt. Dom [Ogród jesienią]).
Na obrazie przedstawiona jest kameralna scena z domu artystki, której postać dostrzegamy w wiszącym na ścianie lustrze. Malarce towarzyszy najbliższa rodzina (m.in. córka Zuzanna) ukazana na tle jesiennego ogrodu.
Krytyk sztuki Andrzej Osęka, w 1998 roku, zwracał uwagę na autobiograficzny charakter malarstwa Marii Anto: Można tu znaleźć ją, samą artystkę, osoby z jej otoczenia – młode, stare, żyjące, nieżyjące. Jest brama jej domu; jej obrazy, czasem widziane od strony płótna; krajobrazy, w których przebywała i które malowała – jak zmieniały się z upływem lat. [...] Maria Anto wraca wciąż do chwil, wydarzeń i postaci z własnego życia – czyni to jednak nie wprost, nie poprzez znane motywy ikonograficzne dzieciństwa, dojrzewania, sentymentów domu rodzinnego....
Maria Anto:
Maria Anto (wł. Czarnecka-Antoszkiewicz, Warszawa 15 XII 1936 - Warszawa 2007) studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie pod kierunkiem Stefana Płużańskiego i Michała Byliny. Dyplom uzyskała w 1960. W 1963 wzięła udział w Biennale Sztuki w Sao Paulo. Regularnie wystawiała w kraju. Szybko wykształciła własny styl malowania, poetykę i nastrój, które odróżniają jej malarstwo od współczesnych. Wiotkie, zwiewne postaci z jej obrazów, bliskie twórczości prymitywów, znajdują się w nierealnych pejzażach i wnętrzach, dalekich od reguł perspektywy, bliskich natomiast logice marzeń sennych. Bajkowa, oniryczna aura malowanych przez nią scen jest też podkreślona przez ciemną kolorystykę, rozjaśnianą niekiedy gwałtownymi smugami światła. W okresie stanu wojennego Maria Anto uczestniczyła w niezależnym życiu artystycznym. Eksponowała swe prace na wystawach kościelnych i prywatnych (m.in. na cyklicznych „Spotkaniach ze sztuką“ w parafii Miłosierdzia Bożego na Żytniej w Warszawie). Potem powróciła do swojej typowej poetyki, nieco pokrewnej malarstwu naiwnemu.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2024-03-17 | 144 | 30 000 zł | 51 000 zł | N/A PLN USD EUR |