IInformacje o dziele:
olej, płótno naciągnięte na tekturę
18,5 x 30 cm
sygn. p.d.: M.G. Wywiórski
Na odwrocie dwie nalepki z numerem: 17177/54, jedna z numerem: 27;
ponadto na górnej listwie ramy nalepka aukcyjna Agra-Art z 2008 r.
Proweniencja:
Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Rodzinna kolekcja, która liczyła 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich, prezentowana była w 2004 roku na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wystawie towarzyszył obszerny katalog autorstwa p. Marii Gołąb, który zawiera opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty.
Obraz opisany i reprodukowany w:
– M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Poznań 2004, s. 116, nr kat. 27, il. 27 na s. 46.
Michał Gorstkin Wywiórski:
Michał Gorstkin Wywiórski (Warszawa 1861 - Berlin 1926) w latach 1883-1887 studiował w Monachium; w Akademii u profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa oraz równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. W 1884 debiutował na wystawie w krakowskim TPSP, swoje prace pokazywał też w Monachium, gdzie w 1894 na międzynarodowej wystawie w Glaspalast został wyróżniony medalem za obraz Z puszczy litewskiej. W 1895 przeniósł się do Berlina, zaproszony przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata do pracy przy panoramie Berezyna (1895-1896). W Berlinie zamieszkał na dłużej, a następnie przebywał w Wielkopolsce i w Warszawie. Współpracował też z Janem Styką przy panoramie Bitwa pod Sybinem (1897), a w 1900 wspólnie z Kossakiem podróżował do Hiszpanii i Egiptu, aby wykonać szkice plenerowe do zamierzonych panoram Somosierra (nie zrealizowana) i Bitwa pod piramidami (1901). Wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. We wczesnej fazie twórczości, pod silnym wpływem Brandta i Wierusza-Kowalskiego, malował sceny myśliwskie i rodzajowe oraz obrazy z Tatarami, Kozakami czy Czerkiesami, które przyniosły mu powodzenie na monachijskim rynku sztuki. Z czasem naczelnym tematem jego malarstwa stał się czysty pejzaż, postrzegany i malowany wrażliwie i z upodobaniem.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2008-06-01 | 75 | 4 000 zł | 4 100 zł | N/A PLN USD EUR |
2024-06-16 | 27 | 5 000 zł | 7 500 zł | N/A PLN USD EUR |