IInformacje o dziele:
Do obrazu dołączona jest ekspertyza Elżbiety Charazińskiej z maja 2024 roku.
Obraz Szał uniesień, jak i towarzysząca mu od chwili powstania legenda, należą do najgłośniejszych i najbardziej intrygujących historii w dziejach sztuki polskiej. Ostateczną, dużą wersję obrazu malował Podkowiński długo i mozolnie, od jesieni 1893 do wiosny 1894 r. w swej warszawskiej pracowni, przeszklonym belwederze pałacu Kossakowskich przy ul. Nowy Świat 19. Poprzedzały ją szkice kompozycyjne w niewielkiej skali, w których pod wpływem zagęszczającej się wizji, redukował gamę barwną. Jak odnotowali zaniepokojeni przyjaciele artysty, to już wtedy nasiliły się symptomy śmiertelnej choroby płuc, której nabawił się prawdopodobnie jeszcze w chudych czasach studenckich, gdy często przymierał głodem. Niezwykle wrażliwy z natury, o delikatnej konstrukcji psychicznej i fizycznej, w latach 90. przeżywał mocno wieloletni dramat zawiedzionego uczucia do żony bliskiego przyjaciela. Tym niespełnionym namiętnościom, powodującym jednak wyrzuty sumienia, dawał upust w fantastyczno-symbolicznej treści swych obrazów.
Prezentowany obraz jest jednym ze szkiców kompozycyjnych do głośnego obrazu symbolicznego Władysława Podkowińskiego, Szał uniesień, z 1894 r. W swym rozwiązaniu kompozycyjnym powtarza układ ostatecznej, monumentalnej wersji obrazu. Powstanie dużego płótna (310 x 275 cm, własność Muzeum Narodowego w Krakowie) poprzedziły...
Władysław Podkowiński:
Władysław Podkowiński (Warszawa 1866 - Warszawa 1895) - malarz i rysownik, jeden z pierwszych polskich impresjonistów, znany jako autor głośnego obrazu Szał uniesień. Studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona (1882-1885), następnie w roku akademickim 1885/1886 kontynuował je w Akademii petersburskiej u batalisty B.P. Willewaldego. Wróciwszy do Warszawy wynajął pracownię wspólnie z zaprzyjaźnionym Józefem Pankiewiczem. W roku 1889 obaj wyjechali do Paryża, gdzie zetknęli się z malarstwem impresjonistów, co oddziałało na ich późniejszą twórczość. Po powrocie do kraju (styczeń 1890) artysta przebywał w Warszawie i w wiejskich majątkach przyjaciół malarzy - w Chrzęsnem, w Mokrej Wsi, a także w Sobótce w Sandomierskiem.
Malował wówczas impresjonistycznie traktowane, czasem ożywiane sztafażem, pejzaże, widoki miejskie i portrety. Od roku 1892 tworzył także odmienne w kolorycie i nastroju kompozycje o treściach symbolicznych i literackich - Taniec szkieletów (1892), Szał uniesień (1893), Marsz żałobny Chopina (1894). Ponadto, począwszy od roku 1884, artysta przez lata współpracował jako rysownik z warszawskimi czasopismami "Wędrowcem" i "Tygodnikiem Ilustrowanym".
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2024-06-16 | 16 | 300 000 zł | 500 000 zł | N/A PLN USD EUR |