Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 16 czerwca 2024

[ status: dostępny w Galerii ]
Tytuł:
NA HUCULSZCZYŹNIE, LATA 20. XX W.
Nr:
32985
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
65 cm x 81 cm
Cena w galerii:
122 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. l.d.: Menkes

Na odwrocie l.d. (farbą): No 6; wzdłuż prawej krawędzi (farbą): 23982; p.g. pieczęć: L2.

Na poprzeczce krosna, nalepka z wystawy w 1932 roku w Kunsthandlung Victor Hartberg, Berlin (druk, tusz): KUNSTHANDLUNG | VICTOR HAETBERG | Berlin W35, Schöneberger Ufer 41 | No 2731; poniżej pieczęć: LUCIEN LEFEBVBE-FOINET | 19 reu Vavin et 2, rue Brea - Paris.

Na górnej listwie krosna, z lewej, nalepka (druk, ołówek): [...] | Medell | Berlin 62 | Bayer pl 4; centarlnie czerwona pieczęć: 34; obok białą kredą numer: 162; na lewej listwie krosna pieczęć: 25.

 

Prezentowany obraz należy do wczesnych prac Menkesa powstałych w pierwszej połowie lat 20. XX w. W tym czasie artysta, pomiędzy swoimi wizytami w Paryżu, malował rodzime pejzaże skupiając się przede wszystkim na widokach Karpat. Częsty w twórczości artysty w owym czasie był również folklor huculski, sceny zagrodowe i pasterskie.

Później w jednym z wywiadów mówił: Wielki wpływ wywarli na mnie Cezanne i Renoir. Ze starszych przemawia do mnie najwięcej Watteau. Jest w nim coś, czego się nauczyć nie można, co leży we krwi malarza. Istnieje w malarstwie coś, czego nigdy nie można będzie nazwać, co leży poza wszelkiemi prawami kompozycji i kolorystyki. Chciałbym kiedyś tak namalować pejzaż, ażeby odczuł go chłop, związany...

więcej

Zygmunt Menkes:

Zygmunt Menkes (Lwów 1896 - Riverdale, Nowy Jork 1986) naukę malarstwa rozpoczął pod kierunkiem Kazimierza Sichulskiego w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego. Następnie, w latach 1919-1922 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Wojciecha Weissa. W roku 1922 wyjechał do Berlina, gdzie poznał Aleksandra Archipenkę i korzystał z jego wskazówek. Od roku 1923 stale przebywał w Paryżu. Związany ze środowiskiem artystów École de Paris, przyjaźnił się, m.in. z E. Zakiem i M. Chagallem. Uczestniczył w Salonach Jesiennych, Niezależnych i Tuileries, wystawiał w wielu galeriach paryskich. Często przyjeżdżał do kraju; był członkiem lwowskiego ugrupowania Nowa Generacja i krakowskiego Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik, uczestniczył w wystawach we Lwowie i w Warszawie. Wiele podróżował, m.in. w 1928 był w Berlinie, a w 1935 w Hiszpanii (razem z A. Nachtem-Samborskim). W 1935 wyjechał do Nowego Jorku, gdzie osiadł na stałe i gdzie w 1936 miał wystawę indywidualną. Przez lata współpracował z tamtejszymi galeriami sztuki i wykładał w Art Students League. Malował portrety, akty, kompozycje figuralne, martwe natury i pejzaże, a po 1940 także obrazy nawiązujące do martyrologii Żydów. Jego malarstwo ulegało różnym przemianom stylistycznym. W okresie paryskim obrazy artysty bliskie były nurtom ekspresjonizmu i fowizmu. W okresie powojennym ograniczał kolorystykę, wprowadzał mocną linię konturu, bogatą fakturę, a z czasem także coraz wyraźniejszą geometryzację form.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2024-06-16 75 80 000 zł - N/A PLN USD EUR