Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Współczesnej - 16 czerwca 2024

[ status: dostępny w Galerii ]
Tytuł:
NIECH ŻYJE WOJNA, 1991
Nr:
32184
Technika:
akryl, aksamit
Wymiary:
147.5 cm x 113.5 cm
Cena w galerii:
136 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. na odwr. p.: 1991 | E. DWURNIK | NIECH ŻYJE WOJNA | 31 [w kółku] XIX 1738 [w ramce], na śr. listwie krosna: XIX - 31 [w kółku] - 1738 [w ramce]

Obraz opisany:

- Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, Galeria Zachęta, Warszawa 2001, s. nlb. w ramach cyklu XIX, kat. 31.

Szaleństwo wojenne, opętanie przemocą, maskulinizacja konfliktów zbrojnych, fetyszyzacja militariów i pogarda to stany umysłu i zjawiska, które krytykuje seria „Niech żyje wojna!“. Edward Dwurnik precyzyjnie opracował schemat, według którego namalowane są obrazy: jednobarwne płaskie tło i nieregularnie umieszczone na nim barwne głowy przywódców wojennych i wojowników (żołnierzy, rycerzy, partyzantów), sprzęt militarny, broń, symbole zwycięstwa i chwały, płonące budynki i inne. Do cyklu należy także kompozycja reliefowa wycięta przez artystę piłą spalinową w drewnianej płycie oraz obraz namalowany na fioletowym atłasie naciągniętym na ramę. https://edwarddwurnik.pl/

Edward Dwurnik:

Edward Dwurnik (Radzymin 19 IV 1943 - Warszawa 28 X 2018) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza“ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem“, które kontynuował w nastepnych latach. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy“, w którym portretowane były, dodajmy - kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy“, który kulminował w okresie „Solidarności“ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa“ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny - Nagrodę Kulturalną „Solidarności“ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód“ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca“ (1990-94) - ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem“: „Niebieskie miasta“ (od 1993) i „Diagonale“ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne“, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka“ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawiał rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2023-10-22 128 60 000 zł 72 000 zł N/A PLN USD EUR
2024-06-16 142 90 000 zł - N/A PLN USD EUR