IInformacje o dziele:
sygn. na p. krawędzi płótna: Fogtt 1979/2011,
sygn. odwr. śr.: Fogtt | Żywioły | olej | 1979/2011 | 110 x 150
Podczas 50 lat pracy twórczej Andrzej Fogtt stworzył setki dzieł inspirowanych naturą, powstały liczne cykle malarskie, m.in. Żywioły, Żywiołem opętanie, Genesis, Obrazy Sferyczne, seria Kuraszewo oraz przepiękny cykl pokazany na wystawie Woda na mój młyn w Galerii Agra-Art w maju 2019 r. Koncepcja monochromatycznego pejzażu powstała w 1979 roku, kiedy to artysta rozpoczął cykl zatytułowany Żywioły, zakończony wielką kompozycją wystawioną na 41 Biennale Sztuki w Wenecji w 1984 roku. Prezentowany w katalogu obraz Tatry, wykonany został w 2011 na podstawie rysunku z 1979. Natura odgrywała i odgrywa w moim malarstwie znaczącą rolę. Natura i jej energia. Dlatego moja praca skupia się na wynalazczości języka. To jest ten jedyny właściwy kod zapisu charakterystyczny dla malarza. Moje bezpośrednie obcowanie z naturą jest warunkiem powstawania obrazów. (Andrzej Fogtt, w katalogu Woda na mój młyn, Agra-Art, Warszawa 2019)
Andrzej Fogtt:
Andrzej Fogtt (Poznań 1950, mieszka w Warszawie) - studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu pod kierunkiem prof. Zdzisława Kępińskiego i Magdaleny Abakanowicz. Dyplom uzyskał w 1974. Uczestniczył w wystawach od połowy lat 70. W 1984 zdobył Grand Prix na Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie. W tymże roku reprezentował Polskę na XLI Biennale w Wenecji. Pokazał tam dzieło współsygnowane z Bożenną Biskupską - environment „Misterium czasu“, złożone z jego 14 monumentalnych kompozycji malarskich i 30 równie potężnych rzeźb Biskupskiej. Ustawione były w kompozycję o scenograficznym charakterze, mającą z jednej strony nawiązywać do sacrum (lecz bez elementów ikonografii chrześcijańskiej), z drugiej - ewokować mityczne i heroiczne dzieje walk i ofiar. Styl obrazów Fogtta w tym szczytowym momencie jego kariery bazował na kontraście centralnie usytuowanych, hieratycznych sylwetek i budującej je drobnej, migotliwej „łuski“ pociągnięć pędzla. Podobny styl utrzymuje się w późniejszych pracach artysty. W cyklu prac pt. „Przestrzeń energetyczna“ wykorzystywał farbę zmieszaną z opiłkami metalowymi, którą poddawał w procesie malowania siłom pola magnetycznego. Owocowało to wielorakimi efektami, głównie fakturowymi. Od 1989 artysta pracuje nad projektem Wieży Jedności Europejskiej w Warszawie - budowli mającej spełniać rolę tyleż symboliczną, co być ośrodkiem kultury z salami wystawowymi, koncertowymi, studiami itp. W 1992 powstał jej model. Po 2000 artysta maluje jasne, kolorowe, „klasyczne“ akty i sceny w pejzażu, o kształtach wyodrębnionych kolorem lub konturem, przesłonięte rodzajem rastra z drobnych nieregularnych plamek i smug.
W cyklu pejzaży, tworzonym po 2010 roku na płótnach malarza zauważa się przede wszystkim rozciągający się krajobraz. Andrzej Fogtt idzie jednak dalej – stara się uchwycić i oddać głębię energii, której źródłem jest natura. Obrazy powstają w bezpośrednim kontakcie z przyrodą, Andrzej Fogtt tworzy nad rzeką Brdą w Borach Tucholskich na rzeką Bug niedaleko Janowa Podlaskiego. Jak sam mówi: "przeżywam w ostatnich latach fascynację żywiołem wody, to lustro odbijające otaczającą przyrodę. Szkicuję na rzeką, fotografuję dane fragmenty pejzażu. Ten zapis pozwala w pracowni zachować energię doznaną bezpośrednio w pejzażu, pozwala zachować siłę do powstania wielu obrazów". Seria pejzaży była prezentowana w galerii Domu Aukcyjnego Agra Art podczas wystawy "Woda na mój młyn".
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2024-06-16 | 156 | 70 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |