Agra Art | Aukcje

Aukcja Sztuki Dawnej - 13 października 2024

[ status: dostępny w Galerii ]
Tytuł:
PERSZERONY ZAPRZĘŻONE DO WOZU, 1832-1835
Nr:
32601
Technika:
akwarela, papier
Wymiary:
23.2 cm x 30.2 cm
Cena w galerii:
110 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. p.d.: P. Michalowski

 

Po klęsce powstania listopadowego artysta wyjechał do Paryża, gdzie przebywał w latach 1832-1835. Na ten właśnie okres przypada czas powstania prezentowanej akwareli. Wskazuje na to zarówno stylistyka dzieła, jak i uproszczona sygnatura.

Dopiero zapoznanie z ówczesną sztuką francuskiego romantyzmu – z dziełami Géricaulta i Delacroix – dały impuls do działania, który dotychczas zduszany był przez rozliczne obowiązki. Michałowski rozpoczął studia w pracowni Charleta (przyjaciela Géricaulta), która dawała wiele swobody twórczej. Mógł zatem bez skrępowania rozwinąć swój niewątpliwy talent.

Michałowski stał się mistrzem akwareli, artystą operującym farbami wodnymi z prawdziwą wirtuozerią. Jego dzieła cieszyły się w owym czasie ogromnym powodzeniem, a według współczesnych świadectw, cały Paryż lata za jego końmi: artyści, amatorowie, znawcy, nie-znawcy, wszyscy chcą mieć konie „Micalouskiego“, jak go nazywają. Jednym słowem jest to człowiek nadzwyczajny: ma stado w głowie i więcej jeszcze bo sprzedaje swoje konie na wagę złota, czego by z żywymi końmi nie dokazał (C. Michałowska, Piotr Michałowski. Rys życia, zawód artystyczny, działalność w życiu publicznym, Kraków 1911, s. 60).

 

Najtrafniej twórczość Michałowskiego scharakteryzowała jego córka...

więcej

Piotr Michałowski:

Piotr Michałowski (Kraków 1800 – Krzysztoforzyce / Krzyżtoporzyce 1855) był najwybitniejszym malarzem epoki polskiego romantyzmu, a jego twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Wszechstronnie utalentowany, w latach 1815-1821 studiował nauki przyrodnicze, prawo, historię i języki na Uniwersytecie Jagiellońskim i w Getyndze. Równocześnie od dzieciństwa uczył się rysunku w krakowskich pracowniach M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Pracował w administracji Królestwa Polskiego jako naczelnik hut i radca górniczy. Podczas powstania listopadowego kierował produkcją broni i amunicji w hucie w Białogonie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu i studiował w pracowni Nicolasa Toussainta Charleta. Był znakomitym malarzem koni, a jego obrazy i akwarele zyskiwały podziw i ogromne powodzenie, tak że „cały Paryż latał za jego końmi“. Po powrocie do kraju przebywał głównie w swoich majątkach - Krzyżtoporzycach i Bolestraszycach, zajmując się ich administracją. Wiele podróżował po Europie, wyjeżdżając do Londynu, Wiednia, Karlsbadu, do Belgii, Holandii i jeszcze kilkakrotnie do Francji. W latach 1848-53 pełnił funkcję Prezesa Rady Administracyjnej Miasta Krakowa. Malował dynamiczne kompozycje batalistyczne z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół, a także portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele, łączące siłę wyrazu z wrażliwością na naturę, odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2024-03-17 7 90 000 zł - N/A PLN USD EUR
2024-10-13 6 75 000 zł - N/A PLN USD EUR