111.
IInformacje o dziele:
PIOTR, 2009
pełne wymiary rzeźby: 177 x 79 x 31 cm
sygn. na poziomej belce podstawy:
PIOTR M. ABAKANOWICZ 2009 MA [monogram wiązany]
PAWEŁ, 2009
pełne wymiary rzeźby: 177 x 80 x 33 cm
sygn. na poziomej belce podstawy:
PAWEŁ ABAKANOWICZ 2009 MA [monogram wiązany]
Pochodzenie:
– Do 2018 własność rodziny artystki.
– Od 2018 kolekcja prywatna.
Rzeźby wystawiane, opisane i reprodukowane:
– Galeria Scheffel, Bad Homburg von der Höhe, 5 IX – 4 X 2009, il. s. 46, 48-49 (Paweł); s. 47, 50-51 (Piotr);
– 20 Jähre sächsische Akademie der Künste, Dresden, 18 VI – 19 IX 2016, il. s. 5 (Piotr);
– Ślady istnienia, W hołdzie dla Magdaleny Abakanowicz, Muzeum Współczesne, Wrocław, 22 VI – 25 VIII 2017, poz. nlb, s. 150, il. s. 78, 80-81 (Paweł), il. s. 79-80 (Piotr);
– Warszawskie Targi Sztuki, Warszawa 5 – 7 X 2018;
– Magdalena Abakanowicz. Catalogue Raisonné, s. 535, kat. 1447 i 1448.
Twórczość i aktywność Magdaleny Abakanowicz w życiu artystycznym sytuują ją w czołowej grupie artystów polskich rangi światowej, takich jak Tadeusz Kantor, Roman Opałka, Wojciech Fangor, Alina Szapocznikow,...
Magdalena Abakanowicz:
Magdalena Abakanowicz (Falenty k. Warszawy 20 VI 1930 - Warszawa 20. IV 2017) studiowała w Gdańsku (1949-1950) i w warszawskiej ASP (1950-1954). Wykładała w PWSSP w Poznaniu (1965-1990). Od pocz. lat 60. zajmowała się tkaniną unikatową, tworząc autorskie formy przestrzenne, nazwane od jej nazwiska „abakanami“. W 1965 zdobyła Złoty Medal na II Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Sao Paulo. W latach 70. zaczęła tworzyć cykle figuralne z juty utwardzanej żywicą: „Alteracje“ (od 1974), „Plecy“ (1976-80), „Embriologia“ (1978-80), "Tłumy" (od 1986). Od lat 80. artystka uprawia rzeźbę plenerową, używając drewna, gliny, kamienia i odlewów (grupy „Tłum“, „Katharsis“ w prywatnej kolekcji we Włoszech, „Negev“ - 7 kolosalnych kamiennych kół w parku Israel Museum w Jerozolimie). W 1987 zaczęła pracę nad „Grami wojennymi“, wielkimi formami przypominającymi pociski, konstruowanymi z naturalnego drewna i żelaza. Od 1991 rozwija koncepcję „architektury arborealnej“, pierwotnie projektowanej jako przedłużenie osi La Defense w Paryżu, którą propaguje jako rozwiązanie problemów wielkich aglomeracji. Uczestniczyła w najważniejszych przeglądach sztuki współczesnej, jak Biennale w Sao Paulo (1965, 1979), Biennale w Wenecji (1968, 1980) i in. Jest laureatką wielu polskich i zagranicznych nagród.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-03-23 | 111 | 1 500 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |