85.
IInformacje o dziele:
sygn. l.d.: Hayden. | 30
Na odwrocie na dolnej listwie krosna pieczęć z numerem odnoszącym się do wielkości podobrazia: 5F; na prawej listwie krosna pieczęć z numerem: BB413; powyżej fragmenty dwóch nalepek; na górnej listwie krosna numer (długopisem): 5/6.
Na początku swojej twórczej przygody we Francji, Hayden wielokrotnie wyjeżdżał do Bretanii, gdzie nawiązał kontakt z Władysławem Ślewińskim i szkołą Pont-Aven. Następnie, około 1915 roku poznał w Paryżu przedstawicieli kubizmu: Juana Grisa, Pabla Picassa, Jeana Jacquesa Lipchitza i Jeana Metzingera. Nurt ten zdominował malarstwo Haydena na kilka lat, jednak nie odzwierciedlał on jego malarskiej duszy. W r. 1922 porzucił kubistyczne formy i powrócił do klasycznej sztuki przedstawieniowej.
Prezentowane Kwiaty w koszyku, datowane na 1930 rok, wyraźnie wskazują na powrót artysty do założeń syntetyzmu charakterystycznego dla szkoły Pont-Aven. Kompozycje kwiatowe, obok pejzaży, stały się głównym motywem jego malarstwa. Przedstawiał je ze szczególną wrażliwością i wirtuozerią. Bukiety umieszczał w zwykłych szklanych lub glinianych wazonikach, rzadziej w ozdobnych porcelanach czy koszach. Hayden, idąc za przykładem Ślewińskiego, ustawiał kwiaty na stołach lub krzesłach. Nigdy nie traktował ich jako elementu dekoracji wnętrza, lecz podchodził do nich jak do portretowanego. Każdy gatunek przedstawiony przez artystę...
Henryk Hayden:
Henryk Hayden (Warszawa 1883 - Paryż 1970) był jednym z najwybitniejszych malarzy polskiego pochodzenia związanych ze środowiskiem École de Paris. Studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych; równolegle kształcił się także na Politechnice Warszawskiej. W 1907 wyjechał do Paryża, gdzie zapisał się jeszcze do Académie „La Palette”. Od 1908 często wyjeżdżał do Bretanii, kontaktując się tam z W. Ślewińskim. Po 1915 związał się z kręgiem paryskiej awangardy artystycznej, m.in. P. Picassem, J. Grisem, G. Severinim czy H. Matisseem. We Francji pozostał na stałe. W 1920 odwiedził rodzinę w Polsce, ale jego związki z krajem były dość luźne – z rzadka tylko przesyłał obrazy na wystawy. Wiele natomiast wystawiał we Francji; od 1909 regularnie brał udział w paryskich Salonach, miał też wystawy indywidualne. W czasie II wojny światowej przebywał w południowej Francji i wówczas nawiązała się jego wieloletnia przyjaźń z S. Beckettem. Malował pejzaże, portrety i martwe natury, wykazujące początkowo związki z malarstwem Ślewińskiego, a później (1912-21) twórczością Cezanne’a i kubizmem. Po roku 1922 tworzył realistyczne portrety i pejzaże; pod koniec życia powrócił do doświadczeń kubistycznych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2023-10-22 | 90 | 38 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |
2025-03-23 | 85 | 35 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |