26.
IInformacje o dziele:
sygn. p.d.: JB [sygnatura widoczna w podczerwieni]
l.d. napis: Józef Brandt ‘82
Do obrazu jest załączona ekspertyza dr. Mariusza Klareckiego z czerwca 2024 r.
Opisywany tutaj malarski szkic posiada wszystkie cechy pejzażowego malarstwa Józefa Brandta z przełomu lat 70. i 80. XIX w. Kompozycja jest namalowana niezwykle swobodnie, wprawną ręką. Niewielki format nasuwa przypuszczenie, że obraz musiał powstać w plenerze. Obraz jest utrzymany w tonacji zieleni i żółcieni, kolorystyce towarzyszącej artyście w jego obrazach z tego okresu. Szkic olejny w takim kształcie i kolorystyce nie mógł powstać w latach 60. czy 1. poł. lat 70. Nie mógł powstać także po 1900 r., gdy paleta barwna Brandta, na skutek problemów ze wzrokiem, straciła żywe i nasycone słońcem kolory. Cechy stylowe, temat obrazu, sposób budowania kompozycji i kładzenia farby, użyta kolorystyka, rodzaj stosowanej przez artystę sygnatury, a także format pracy świadczą o bezspornym autorstwie Józefa Brandta.
wg ekspertyzy dr. Mariusza Klareckiego
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-03-23 | 26 | 24 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |