IInformacje o dziele:
akwaforta, papier, 40 x 30 cm (odcisk płyty), 65,4 x 50,7 cm (arkusz)
sygn. na płycie l.d.: marcoussis
poniżej, pod płytą (ołówkiem) l.d.: 5/10 état avant le coupage des marges
sygn. p.d. (ołówkiem): marcoussis
poniżej prawdopodobnie ręką Heleny Rubinstein: à Monsieur Alexandre Helena Rubinstein 1965
Na odwrocie wzdłuż dolnej krawędzi (ołówkiem): G3507; obok: M Alexandre […]
Na tzw. „zaplecku” (markerem): Madame | Helena | Rubinstein Jeune | collection Privée | Alexandre | de Paris; p.d. (ołówkiem): G 3507
Grafika wykonana w 1933 roku przedstawia profil Heleny Rubinstein – polskiej bizneswoman żydowskiego pochodzenia, która była twórczynią nowoczesnej kosmetologii i założycielką kosmetycznego imperium Helena Rubinstein Inc. Helena Rubinstein była jedną z najbogatszych kobiet swojej epoki i znaną mecenas sztuki. W wyborze dzieł do kolekcji niejednokrotnie pomagał jej Louis Marcoussis. Dedykacja pod grafiką oraz opis na odwrocie odnoszą się do Louisa Alexandre’a Raimona (zwanego Alexandre de Paris). Był on znanym francuskim fryzjerem i stylistą, który osiągną międzynarodową sławę. Współpracował zarówno z największymi domami mody - Chanel, Yves Saint Lauren, Givenchy, Balmain,...
Louis Marcoussis :
Louis Marcoussis (Ludwik Kazimierz Władysław Markus; Warszawa 1878 - Cusset k. Vichy 1941) - malarz polskiego pochodzenia tworzący głównie w Paryżu. W Warszawie rozpoczął studia prawnicze, które w 1901 r. porzucił dla krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie studiował w pracowniach Jana Stanisławskiego i Józefa Mehoffera. Dwa lata później wyjechał do Paryża. Kontynuował naukę w Académie Julian pod kierunkiem Julesa Lefebvre’a. Związał się ze środowiskiem bohemy paryskiej, do grona swych przyjaciół zaliczając czołówkę jej przedstawicieli: Picassa, Braque’a, Grisa, Metzingera, Tzara, Apollinaire’a. W latach 1905 -1929 brał regularnie udział w paryskich Salonach: Niezależnych, Jesiennym, Tuileries; wystawiał też, m.in., w Berlinie, Amsterdamie, Brukseli, Wiedniu, Nowym Jorku, Chicago i Los Angeles. Wiele podróżował po Europie i USA. W 1920 nawiązał współpracę z krakowskim pismem „Fomiści“, wcześniej wykonywał również ilustracje do pism francuskich „La Vie parisienne“, „L’Assiette au beurre“, a także do warszawskiego pisma „Mucha“. Początkowo Marcoussis tworzył pod wpływem impresjonizmu i fowizmu, jednak zniszczył swoje prace z tego okresu, by wkrótce zwrócić się ku nowym, awangardowym poszukiwaniom. Równolegle z Picassem i Braque’m tworzył podwaliny kubizmu, a eksperymentując z pasją, niejednokrotnie ich wyprzedzał. Twórczość Marcoussisa, mało znana w Polsce, na świecie jest ceniona wysoko, a sam artysta stawiany jest - jako jeden z prekursorów kubizmu - w jednym szeregu z Picassem i Braque’m. Jego prace znajdują się w najbardziej renomowanych muzeach świata, m.in. w Centre Pompidou (Martwa natura z szachownicą, 1912), Tate Gallery (Wnętrze z kontrabasem, 1929, Deszcz, 1929), The Philadelphia Museum of Art (Martwa natura z rybą) oraz w największych kolekcjach prywatnych. Jedyny obraz artysty w polskich zbiorach muzealnych, Koncert z 1928 roku, znajduje się w Muzeum Sztuki w Łodzi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2025-04-01 | 49 | 4 000 zł | - | N/A PLN USD EUR |